Logopeda radzi

Drodzy   Rodzice…

 Podczas zabaw  możecie  pomóc dziecku w nauce mówienia.

  1. Gimnastykujcie buzię dziecka…
    Dbajcie o prawidłowe oddychanie, gryzienie, żucie i połykanie – to też ćwiczenie! Często gimnastykujcie przed lustrem buzię: wargi i język. Opowiadajcie historyjki, ilustrujcie je ruchami języka czy warg i zachęcajcie dziecko do naśladowania. Gdy maluch ma problemy z unoszeniem języka ku górze lub wysuwaniem go z buzi, przyczyną może być skrócone wędzidełko. Sprawdźcie to – poproście dziecko o kląskanie językiem lub oblizanie górnej wargi, zębów, podniebienia, przy szeroko otwartych ustach. Jeśli sprawia to trudność dziecku – skonsultujcie się z logopedą. Im wcześniej, tym lepiej! Sprawna buzia to w przyszłości poprawna wymowa!
  2. Bawcie się z dzieckiem: śpiewajcie, tańczcie, rymujcie…
    Mówcie do dziecka wolno, używajcie prostych zdań. Patrzcie na nie i modulujcie głos.
  3. Uczcie prostych wierszyków i piosenek .
  4. Rysujcie i malujcie z dzieckiem…
    Rysujcie proste, symboliczne obrazki, gdy coś dziecku opowiadacie lub recytujecie wierszyk.  Możecie rysować wspólnie dzięki prowadzeniu Twoją ręką rączki dziecka trzymającego kredkę. Zwróćcie uwagę na dobry chwyt kredki. Ilustrowanie opowiadań ułatwia dziecku rozumienie Waszych słów i wprowadza w świat pojęć abstrakcyjnych, zachęca do podejmowania pierwszych prób manipulowania kredką i zapoznaje z kolorami. Gdy rysujecie, odruchowo mówicie wolniej – dziecku łatwiej zrozumieć Wasze słowa!
  1. Dmuchajcie i chuchajcie…
    Zadbajcie by Wsze dziecko, gdy nie mówi, oddychało przez nos – to zdrowe! Bawcie się razem w dmuchanie na wiatraczek, w robienie baniek mydlanych, nadmuchiwanie balonów, gwizdanie, dmuchanie przez rurkę, chuchanie na szybę czy lusterko. To pomoże dziecku lepiej gospodarować powietrzem – wszak mówimy na wydechu!
  1. Nazywajcie z dzieckiem kolory – „zielony jak trawa” , wymyślajcie proste zagadki: „mruczy i lubi łapać myszy”…
    Opanowanie nazw kolorów to dla wielu maluchów trudny orzech do zgryzienia. W zapamiętaniu abstrakcyjnej nazwy koloru pomaga skojarzenie go z konkretnym przedmiotem. Warto bawić się w wyszukiwanie przedmiotów o danej kolorystyce, np. „czerwony jak jabłko, serce itp.”. To nie tylko nauka barw, ale też bogacenie zasobu słownictwa. Opisujcie przedmioty i proście dziecko, by odgadło, o czym mówicie. Po takim treningu starszemu dziecku czytajcie popularne zagadki. To uczy definiowania pojęć, abstrahowania – rozwija logiczne myślenie!
  2. Ruszajcie się z dzieckiem: skaczcie, biegajcie, turlajcie się…
    Zadbajcie o aktywność ruchową. Pamiętajcie: sprawność fizyczna całego ciała, także dłoni, jest bardzo ważna dla harmonijnego rozwoju mowy  dziecka. Od pierwszych chwil życia dziecka usprawniajcie je ruchowo. Zachęcajcie do raczkowania, turlania, a później do skakania, stania na jednej nodze, chodzenia po murku, zabaw z piłką. Uczcie jazdy na hulajnodze, rowerku, wrotkach. Bawcie się na śniegu, piasku czy w wodzie. To znakomicie usprawnia koordynację ruchów dziecka. Daje mu możliwość wyładowania energii, ale również pośrednio stymuluje mowę. Aby Wasze dziecko w przyszłości ładnie pisało, usprawniajcie jego dłonie. Manipulujcie przedmiotami, lepcie, wydzierajcie, malujcie i rysujcie. Pamiętajcie o stopniowaniu trudności. Zabawy z użyciem kredki czy nożyczek powinny poprzedzać wprawki w postaci: malowania palcami, lepienia, wydzierania papieru, stemplowania itp.
  3. Czytajcie, czytajcie i jeszcze raz czytajcie Waszemu dziecku…
    Czytajcie dziecku od najwcześniejszych chwil jego życia – codziennie! Pamiętajcie, aby treść książki była dostosowana do wieku dziecka.  Czytanie zbuduje pozytywne więzi między Wami, dziecku zapewni emocjonalny rozwój, wzbogaci słownik, rozwinie pamięć i wyobraźnię.

Opracowała logopeda Irena Pacześna

Elżbieta Łukomska