Jak multimedia wpływają na rozwój mowy dzieci?

   Telewizor, laptop, smartfon to urządzenia bez których, człowiek nie wyobraża sobie życia ale czy zastanawiamy się , jaki wpływ na rozwój dziecka mają urządzenia mobilne?                                                                                             

Cieszymy się, gdy dziecko potrafi  ,,zająć się sobą” ,włącza sobie bajki i spędza przy nich wiele czasu. Niejednokrotnie dla chwili spokoju wręczamy dziecku swój telefon lub dajemy tablet. Często rodzice są dumni ,że ich kilkunastomiesięczny maluch potrafi  obsługiwać smartfon. Uważają , że mają w domu ,,geniusza” i nie zastanawiają się że długotrwałe korzystanie z tego typu urządzeń może prowadzić do zaburzeń rozwojowych, takich jak:

-trudności z mówieniem, spowolnienie rozwoju mowy

-rozdrażnienie

-agresję i problemy z koncentracją

– niechęć do kontaktów społecznych

– problemy ze snem.

Aby uzmysłowić skalę problemu, warto przytoczyć wyniki badań  przedstawione przez Fundację ,, Dzieci Niczyje” a dotyczące korzystania z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce.

,,Ponad 40% dzieci 2-letnich korzysta z tych urządzeń, z czego 30%  codziennie! Własny smartfon lub tablet ma 13% dzieci do 2 lat i 40% 5-6 latków.                                           84%  5-6 latków korzysta z nich codziennie. Prawie 80% ogląda na tych urządzeniach filmiki lub gra. 69% rodziców udostępnia dzieciom  telefony, laptopy gdy potrzebują zająć się własnymi sprawami”. Te liczby zatrważają …    

Najbardziej podatne na negatywny wpływ urządzeń mobilnych są najmłodsze dzieci, dlatego specjaliści zalecają aby maluchy do 2-go roku życia nie miały z nimi żadnego kontaktu. 5 minut spędzone przez dwuletnie dziecko przed telewizorem, to jak godzinny seans w kinie dla dorosłego! 

 Dzieci przedszkolne powinny spędzać 30 minut przy komputerze lub tablecie, pod kontrolą rodziców. Starsze dzieci w wieku szkolnym do 2 godzin. Warto ustalić czas ( sobota lub inny dzień tygodnia ), kiedy nikt z domowników nie będzie sięgał po urządzenia mobilne. Trudne?… zapewne tak, ale wykonalne!

A teraz kilka spostrzeżeń z pracy logopedy.                                                                               

Często zgłaszają się do logopedy rodzice z dziećmi 3- letnimi, które nie mówią lub ich mowa ogranicza się do wypowiadania  kilkunastu słów. Na pytanie o ilość czasu  spędzanego przed telewizorem, tabletem, smartfonem słyszę najczęściej… kilka godzin!   Aby rozpocząć terapię dziecko i rodzice muszą przejść przez okres odstawienia… multimediów. Czasami nie wiem dla kogo jest to trudniejsze – dla dziecka czy rodziców? Ale przychodzi  „lepszy czas” – maluch zaczyna dostrzegać drugą osobę, uczy się kontaktu „twarzą w twarz”, rozwija swoją kreatywność, dowiaduje się, że świat to coś więcej niż tylko urządzenia elektroniczne.

Dlatego Rodzicu pomyśl – czy na pewno chcesz być „smartfonowym” rodzicem – „smartfonowego” dziecka?

Oczywiście nie należy popadać w panikę i od razu wyrzucać telewizory, komputery z domu. Wystarczy wprowadzić ograniczenia i dać dziecku czas na powrót do prawidłowego rozwoju.

                                      logopeda Irena Pacześna

Elżbieta Łukomska