Dodatkowe zajęcia – propozycja zabaw od Pani Tereski Musielak

TERAPIA PEDAGOGICZNA

Usprawnianie myślenia przyczynowo – skutkowego

  1. Segregowanie przedmiotów – chodzi o dzielenie rzeczy według wspólnych funkcji, np. na przedmioty używane w kuchni, w ogrodzie, do zabawy. Zamiast przedmiotów można też wykorzystać obrazki lub wycinki z gazet.

 a) poproś dziecko, by umieściło rysunki w odpowiednich grupach, z których każde ma swoje kryterium (np. używamy ich do mycia się – obrazki z wanną, gąbką, mydłem, itd.).

b) poprosić dziecko, aby odszukało błędy w takim układzie.

  1. Zabawa w chowanego z zabawkami – schowaj zabawkę. Później opisz dziecku, do czego służą przedmioty znajdujące się obok zabawki albo co się robi w tym pomieszczeniu. Przykładowo: Miś jest w miejscu, gdzie mama i tato śpią. Leży przykryty takim materiałem, który zasłania nam okno na noc.
  1. Wymyślanie historii do pojedynczego obrazka – wybierz obrazek, na którym widać jakąś sytuację i poproś dziecko o wymyślenie powodów, dla którego postacie tak się zachowują (np. Dlaczego ten pan tak pędzi samochodem? Dlaczego ta dziewczynka jest taka brudna?). Możecie też wspólnie wymyślić, co się będzie dalej działo z bohaterami.
  1. Historyjka obrazkowa, rodzic prosi dziecko:
  1. wytnij obrazki i ułóż według kolejności zdarzeń (pamiętamy o właściwym kierunku – od lewej do prawej lub z góry na dół);
  • naklej obrazki na kartkę z bloku rysunkowego;
  • opowiedz treść historyjki (pomagamy dziecku pytaniami – relacje czasowe: Co najpierw robił chłopiec? Co potem robił chłopiec? lub Co chłopiec robił na końcu? Co chłopiec robił na początku? tematyczne relacje czasowe: Kto kopie dołek? Co chłopiec wrzuca w ziemię? Co robi chłopiec z konewką?/dlaczego chłopiec podlewa ziemię? Co wyrosło z nasionka rzuconego w ziemię? Co chłopiec zrobił z kwiatkiem? Zwrócić uwagę dziecka na sytuacje, gdzie skutek jest odroczony w czasie. Z ziemi wyrośnie kwiatek  – jeżeli zasadzimy w ziemi nasionko i będziemy je podlewać.
  • wymyśl tytuł tej historyjki;
  • użyj wyobraźni i wymyśl, co mogło być wcześniej i co mogło wydarzyć się potem;
  • pokoloruj obrazki.
  1. Zabawa – wymyślanie historii do serii obrazków – wykorzystujemy obrazki z gier, które mamy w domu np. z memo. Dziecko i rodzic losują z ułożonych przed nimi kartoników z różnymi przedmiotami/postaciami pięć obrazków i każdy wymyśla dowolną historię, w której po kolei pojawią się dane przedmioty albo postacie z obrazka.
Iza Łukaszewicz
%d bloggers like this: