CO MOŻEMY ZYSKAĆ Z OKRESU PANDEMII

Oferta edukacyjna i sportowa dla dzieci jest ogromna. Niejeden kilkulatek ma czas wypełniony zajęciami od rana do wieczora. Balet, karate, język angielski, szachy. Sen niespodziewanie przychodzi na tylnym siedzeniu samochodu w trakcie powrotnej drogi do domu. Rodzice nie mają czasu na to, aby wspólnie spędzać z dzieckiem czas. Zależy im jednak na stymulowaniu rozwoju malca, szczególnie, że od kilku lat istnieje trend na wychowanie dziecka idealnego. Takiego, co to pokój ma wypełniony edukacyjnymi grami i plakatami z literkami. Sport? Owszem, przedszkole zapewnia szereg dodatkowych zajęć, na które dzieci regularnie uczęszczają.
Według badania przeprowadzonego na zlecenie Procter and Gamble „Postawy Polaków wobec sportu” 42% respondentów uprawia sport wspólnie z dzieckiem np. podczas wspólnych wycieczek rowerowych, wyjścia na basen, czy chociażby regularnych spacerów. Oznacza to, że ponad połowa rodziców nie angażuje się osobiście w rozwój aktywności fizycznej własnych pociech. Oczywiście powodów może być wiele, aczkolwiek ciężko nie zauważyć, iż rodzice są po prostu przepracowani, zestresowani, zatem nadzieję w zaktywizowaniu dzieci pokładają w trenerach i animatorach sportu. Niestety efekty takiego procesu uwidaczniają się bardzo szybko. Maluchy, chociaż otoczone „dobrodziejstwami” o jakich ich rodzice tylko marzyli, nie czują się szczęśliwe z tym co mają.
– Dziecko potrzebuje, aby rodzic spędzał z nim czas. Jest to niezbędne do tworzenia relacji, związku emocjonalnego. Nie musimy silić się na wybitną pomysłowość, ani też rezerwować szczególnych funduszy na tę okazję. Wartościowym będzie tu właściwie wszystko, od gry we dwoje na komputerze po kopanie piłki na podwórku. Grunt, aby robić to razem. Oczywistym jest, że niewielu pracujących rodziców jest w stanie poświęcić każdego dnia czas na wspólne zabawy. Warto jednak wdrożyć w życie kilka zasad, które nie tylko scalą waszą rodzinę, ale przede wszystkim pozwolą na harmonijny rozwój emocjonalny dziecka:

Opracuj z dzieckiem tygodniowy plan, w którym jasno określicie, kiedy spędzacie razem czas
Jeśli dziecko nie umie jeszcze czytać, opracujcie znaki graficzne, dzięki którym malec będzie wiedział co po czym następuje.

W dziennym harmonogramie dziecka uwzględnij również czas wolny, którym malec będzie mógł dowolnie zarządzać
Staraj się trzymać wcześniej ustalonego planu, nie możesz oszukiwać i zwodzić dziecka
Jeśli wiesz wcześniej, że nie możesz spędzić czasu z dzieckiem danego dnia, uprzedź malca o tym. Wytłumacz mu, dlaczego plan się zmienił i spróbujcie przenieść zaległą, wspólną zabawę na inny czas
Jeśli chcesz, aby dziecko szanowało ciebie i twoje słowa, nie oszukuj go. Bądź szczery, używaj słów odpowiednich do wieku dziecka. Nawet 3-latki uczone empatii i szacunku potrafią na co dzień odwdzięczać się tym samym
Włączony telewizor i nie dający spokoju telefon komórkowy nie sprzyja budowaniu więzi między dzieckiem a rodzicem. Na czas spędzany razem postaraj się być całym sobą „tu i teraz”

Otwórz się na pomysły dziecka, ale również sam stań się inspiratorem wspólnych działań
Nie krytykuj, ani nie oceniaj dziecka.
Postaraj za to przez pryzmat wspólnie spędzanego czasu poznać swą pociechę.

4 zabawy ruchowe na kółkach

  • Tor przeszkód – Możesz na drodze przejazdu dziecka poustawiać butelki po wodzie, duże zabawki, kamienie. Miej ze sobą stoper, żeby mierzyć czas przejazdu małemu sportowcowi.
  • Slalom – Klasyczna zabawa polegająca na płynnym mijaniu zygzakiem rozstawionych kijków.
  • Grand Prix na żużlu – Oczywiście nie chodzi o wyścigi motocyklowe, tylko na rowerach, i nie na żużlu, tylko np. na placu zabaw 🙂 Zaopatrz się w stoper i startuj malucha (gdy ma rodzeństwo lub jest z kolegą/koleżanką startuj dzieci parami) do wyścigu na ok. 30 m. Koniecznie mierz mu/im czas! 
  • Skrzyżowanie – Narysuj na ziemi „skrzyżowanie”, czyli dwie przecinające się „ulice”, i stań z boku, trzymając w ręce dwie kartki – czerwoną i zieloną. Na twój sygnał maluch/maluchy, które jadą na siebie z naprzeciwka, muszą jak najszybciej znaleźć się po drugiej stronie skrzyżowania.  Stosując się jednak do tego, co pokazuje sygnalizacja świetlna, czyli ty (zmieniasz światła w równych odstępach czasu). Wygrywa ten brzdąc, który najszybciej dojedzie do krzyżówki i któremu dopisze szczęście, ponieważ trafi na zielone światło.

3 ćwiczenia gimnastyczne dla umysłu dla dzieci

  • Skojarzenia – Zacznij zabawę, mówiąc dowolne słowo, np. „słońce”. Następnie dziecko mówi słowo kojarzące się z tym, co powiedziałaś, np. „gorąco”. Potem ty szukasz skojarzenia do „gorąco”, np. „lato”. I tak na zmianę („morze”, „piasek”, „babki”…).
  • Poszukiwanie skarbów – Na dworze w różnych miejscach (drzewa, krzaki, kamienie) schowaj jakiś przedmiot – coś słodkiego albo drobny prezent. Powiedz: „Idź do przodu, stań, idź w stronę ławki, omiń ją, szukaj na dole….”. Innym poleceniem może być podanie liczby kroków, jakie dziecko ma przejść.
  • Gry planszowe – Aby podarować przy okazji malcowi nieco ruchu, umówcie się, że kto przegra, ten np. rozdaje sztućce do posiłku lub drapie wygranego po plecach 🙂

3 zabawy – ganianki z piłką

  • Głupi Jaś – Dwie osoby stojące naprzeciw siebie rzucają do siebie piłkę. Trzecia osoba ustawia się twarzą do rzucającego i próbuje przechwycić piłkę. Może to zrobić wtedy, gdy rzut będzie niecelny i piłka upadnie, lub gdy, podskakując wysoko, złapie ją. Kiedy „głupi Jaś” przechwyci piłkę, zamienia się miejscem z dzieckiem, które właśnie rzucało.
  • Podawanie piłki górą (gdy nasza pociecha ma towarzystwo) – Dzieciaki siedzą w rozkroku na ławeczce, jedno za drugim tyłem do siebie. Pierwsze dziecko podaje górą pikę następnemu, a ono przekazuje ją kolejnemu, aż do samego końca.
  • Celowanie – Ustawiamy na środku placu dużą piłkę (najlepiej do koszykówki). Metr od niej rysujemy linię, na której staje rzucające dziecko. Dziecko otrzymuje małą piłkę, którą stara się trafić w dużą. Po dwóch kolejkach staramy się zwiększyć odległość.

4 bardzo skoczne gry dla dzieci

  • Skoki przez drabinkę – Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.
  • Skoki przez linkę – To ćwiczenie bardzo pomaga w ćwiczeniu równowagi. Do tej zabawy potrzebna jest linka, którą musisz zamocować – dla dzieci trzyletnich – na wysokości 25–30 cm.
  • Kto wyżej – Rodzic stoi z ołówkiem lub markerem przy futrynie, a maluch podchodzi i z wyciągniętą jedną rączką do góry w miejscu podskakuje najwyżej, jak umie. Wszystkie wyniki muszą być zaznaczone. Maluch będzie zadziwiony, dokąd umie dosięgnąć! (dla dwójki/grupy dzieci mogą to być zawody – kto najwyżej)
  • Spacerek – Puść maluchowi muzykę i rzucaj mu różne polecenia: „Zbieramy grzyby!”, a wtedy maluch udaje, że podnosi coś z podłogi; „Gonimy motyle!” – smyk podbiega i łapie niewidoczne motylki; „Zrywamy szyszki!”, a dzieciak musi podskakiwać i symulować obrywanie z gałęzi szyszek itd. Będzie dużo śmiechu i rozgardiaszu.

6 harców w stylu retro

  • Raz, dwa, trzy – baba jaga patrzy – Jedna osoba to Baba Jaga. Stoi tyłem do pozostałych i woła: „Raz, dwa trzy, Baba Jaga patrzy”. W tym czasie dzieci szybko biegną w jej stronę. Na słowo „patrzy” Baba Jaga odwraca się. Kto nie zdołał się zatrzymać w bezruchu, wraca na start, kto dotknie Baby Jagi, ten zajmuje jej miejsce.
  • Ciuciubabka – Dziecko, które jest ciuciubabką, stoi w środku koła z zawiązanymi oczami. Maluchy śpiewają znaną piosenkę, a ciuciubabka próbuje ich złapać.
  • Kolory – Dziecko, które na początku poprowadzi zabawę, trzyma piłkę. Pozostałe siadają w szeregu naprzeciw niego. Prowadzący rzuca piłkę po kolei do każdego kolegi, wymieniając przy tym różne kolory. Dzieci łapią i odrzucają piłkę. Nie można jej złapać, gdy rzucający piłkę powie „czarny!”. Zmiana z prowadzącym następuje, gdy ktoś złapie piłkę, mimo że padło hasło „czarny!”.
  • Balonik – „Baloniku mój malutki, rośnij duży, okrąglutki. Balon rośnie, że aż strach, przebrał miarę, no i… bach!”. To świetna zabawa, uwielbiana przez maluchy obojga płci.
  • Gra w klasy – Narysuj na chodniku kratki do gry w klasy i ponumeruj je do pięciu. Pokaż dziecku, jak rzucić kamyk, patyk na jedną z kratek. Zachęć malca do skakania po kratkach, aż znajdzie się na numerze, na który upadł rzucony przedmiot.
  • Stoi różyczka – Kolejna zabawa dla najmłodszych dzieci, która cieszy od wielu pokoleń. Śpiewajcie piosenkę, kręcicie się w kółko i śpiewacie (różyczka wybiera jedną osobę, kręci nią, a sama zajmuje jej miejsce, a nowa osoba jest różyczką):

3 zabawy ruchowe dla małych siłaczy (dla grupy dzieci)

  • Przeciąganki – Drużyny ustaw w rzędach naprzeciwko siebie, najsilniejsi z drużyn stoją na przodzie zespołów. Pierwsi zawodnicy z przeciwnych drużyn chwytają się za ręce, pozostali stojący w rzędach obejmują w pasie kolegę stojącego z przodu. Na sygnał drużyny zaczynają się przeciągać, a wygrywa ten, któremu uda się przeciągnąć przeciwników za wyznaczoną linię. Zwycięża zespół, który więcej razy pokona przeciwnika.
  • Za łokcie – Dzieci stoją tyłem do siebie, ramiona mają złączone w łokciach. Usiłują przeciągnąć partnera na swoją stronę.
  • Klapsy – Dzieci chwytają się tymi samymi, czyli np. lewymi lub prawymi ramionami, a drugimi usiłują klepnąć swojego partnera w pośladek. Zobaczycie, ile będzie przy tym śmiechu!
Grażyna Krychowiak