Jeśli Twoje dziecko ma skończone 3 lata i nadal zamiast: koło mówi ,,toło” a guma to ,,duma” ,to przeczytaj ten tekst.
K ,G są głoskami zwartymi, tylnojęzykowymi, ustnymi. K jest – bezdźwięczna a G -dźwięczna. Powstają poprzez zwarcie tylnej części grzbietu języka z podniebieniem miękkim .Jeśli chcesz pomóc- zacznij z nim ćwiczenia……. Pamiętaj ,że język jest mięśniem- lepiej ćwiczyć codziennie ,regularnie przez 5-10 minut ,niż raz w tygodniu godzinę.
Ćwiczenia wstępne:
1.Picie gęstych napojów przez cienką rurkę
2.Przysysanie drobnych papierków przez rurkę i przenoszenie ich na planszę, spodek.
3.Układanie czubka języka za górnymi zębami i opuszczanie go do dolnych dziąseł podczas szerokiego otwierania jamy ustnej.
4.Naśladowanie ssania cukierka i mlaskania całą powierzchnią języka przy opuszczonej żuchwie.
5.Ziewanie przy szeroko otwartych ustach.
6.Opieranie czubka języka o dolne zęby i cofanie go w głąb jamy ustnej ,aby nastąpiło uniesienie grzbietu języka do góry -zabawa ,,Koci grzbiet”.
7.Usta lekko otwarte, dziecko powtarza okrzyki:
hej, hej
hop, hop
hej, ho
ho, ho
hip, hip
8. Naśladowanie śmiechu : ha, ha, ho, ho, hi, hi
9. Zabawy w chuchanie na: zmarznięte ręce, oszronioną szybę, lustro…
Jak wywołać głoskę „K” ?
- Pokaż dziecku, jak sam mówisz ka-ko-ku-ky, niech zajrzy do Twojej buzi, popatrzy jak zachowuje się język.
- Usiądź z dzieckiem przed lustrem. Otwórz usta niezbyt szeroko, opuść dolną szczękę. Cofnij język w kierunku gardła tak, aby dotknął podniebienia – powiedz „K”. Maluch próbuje naśladować.
- Dziecko ma otwarte usta, przytrzymaj jego czubek języka drewnianą szpatułką, patyczkiem od lodów, za dolnymi zębami i lekko popchnij w stronę gardła, prosząc by dziecko powiedziało „K”.
- Dziecko otwiera usta – szpatułką lub czystym wskazującym palcem przytrzymaj język za dolnymi zębami. Poproś, by powiedziało „TA”. Przez to, że będziesz przytrzymywać przód języka, uniesie się tylko jego tylna część i powstanie „K”.
Jeśli Twoje próby zawiodą, skonsultuj się z logopedą.
Naśladowanie i powtarzanie dźwięków:
( poniżej obrazki, które mogą pomóc w ćwiczeniach )
Opracowała logopeda Irena Pacześna