Wtorek 07.12.2021

Zajęcia 1. Wprowadzanie nazw dni tygodnia.

Słuchanie wiersza Jana Brzechwy „Tydzień”

„Tydzień dzieci miał siedmioro: − Niech się tutaj wszystkie zbiorą!

Ale przecież nie tak łatwo radzić sobie z liczną dziatwą:

 Poniedziałek już od wtorku poszukuje kota w worku,

Wtorek środę wziął pod brodę: − Chodźmy sitkiem czerpać wodę.

 Czwartek w górze igłą grzebie i zaszywa dziury w niebie.

Chcieli pracę skończyć w piątek, a to ledwie był początek.

 Zamyśliła się sobota: − Toż dopiero jest robota!

Poszli razem do niedzieli, tam porządnie odpoczęli.

Tydzień drapie się w przedziałek: − No a gdzie jest poniedziałek?

Poniedziałek już od wtorku Poszukuje kota w worku… I tak dalej…”

 • Rozmowa na temat wiersza.

(Papierowe szablony gwiazdek śniegowych,   butelka z wodą, miseczka, kroplomierz, skakanka(  nagranie tanecznej muzyki, nagranie nastrojowej muzyki)

− Ile dzieci miał pan Tydzień?

 − Co robił Poniedziałek? R. mówi: – Poniedziałek szukał kota w worku. A wy poszukajcie siedmiu sylwet gwiazdek śniegowych ukrytych w pokoju. Dziecko szuka  gwiazdek. Po odnalezieniu określa miejsce ich schowania, używając przyimków: na, po lewej stronie, po prawej stronie, w, pod, między…

 R. pyta dalej: − Co robili Wtorek i Środa? − Czy można czerpać wodę sitkiem? Dlaczego? R. przygotował małą butelkę z wodą i kroplomierz . Mówi, że dziecko będzie czerpać wodę kroplomierzem, a nie sitkiem. Zadaniem dziecka jest przelanie wody z małej butelki do miseczki za pomocą kroplomierzy.  

 R. pyta dalej: − Co robił Czwartek? R. mówi: – Czwartek zaszywał dziury w niebie. Pokaż , jak można szyć na maszynie. R. rozkłada na podłodze skakankę i dziecko stoi przed nią .Przeskakuje obunóż z jednej strony skakanki na drugą, naśladując szycie na maszynie.

R pyta: − Co chcieli skończyć w piątek?Co robiła Sobota?

• Zabawa Rozplątywanie skakanek. R. mówi dziecku, że będzie robić porządek, tak jak Sobota. Musi rozplątać skakankę. R. trzyma poplątane skakanki. Dziecko łapie za ich końce i stara się rozplątać skakanki.

 R. pyta: − Co robiła Niedziela?

Zabawa Odpoczywamy. R. mówi: – Dzieci pana Tygodnia odpoczywały. Wy też odpoczniecie przy muzyce, słuchając jej. Dziecko kładzie się na podłodze. Leżąc, słucha  nastrojowej muzyki.

Zabawa Który to dzień tygodnia? Kartoniki z krążkami (liczbami), tamburyn. R. rozdaje dzieciom kartoniki z liczbami – od 1 do 7 . R. pyta dzieci, jak nazywa się pierwszy, drugi… siódmy dzień tygodnia. Potem dziecko porusza  się po pokoju przy dźwiękach muzyki. Na przerwę R. podaje nazwę jednego dnia tygodnia. Dziecko podnosi karteczkę z odpowiednią liczbą.  

 • Czytanie całościowe z R. nazw dni tygodnia. Określanie, co Ada robiła w poszczególne dni tygodnia. Rysowanie w pierwszym polu, co robiło dziecko wczoraj po południu, w drugim – co robi dzisiaj, w trzecim – co będzie robić jutro.

Tydzień mojego życia – zabawa plastyczna.

 Kartki formatu A3 podzielone poziomo na siedem pasków (z kropkami lub liczbami), kredki dla dziecka. R. proponuje, aby dziecko narysowało, co robiło w poszczególne dni tygodnia. Dziecko otrzymuje kartkę formatu A3 podzieloną poziomo na siedem pasków (z kropkami lub liczbami), które oznaczają poszczególne dni tygodnia. W każdym wydzielonym pasku dziecko rysuje to, co wydarzyło się w poszczególnych dniach.

• Zabawa ruchowa – Rzeźby na śniegu. Nagranie spokojnej muzyki, odtwarzacz CD.  Dziecko jest rzeźbiarzem, rodzic – śniegiem, z którego rzeźbiarz lepi dowolną rzeźbę. Przy nagraniu spokojnej melodii rzeźbiarz wykonuje swoją pracę. Podczas przerwy w grze dzieci spacerują i oglądają powstałe rzeźby.   Potem następuje zmiana ról.

• Rozwiązywanie zagadek tematycznie związanych z zimą; rysowanie ich rozwiązań na małych kartkach.

  • Biały brzuszek, głowa biała, biała postać doskonała. On nie biega, tylko stoi, nawet mrozu się nie boi. (bałwan)
  • Leci z góry, niby piórka białe, jak pierzynka otula drzewa – duże, małe, lecz gdy mrozu już nie ma, szybko w wodę się zmienia. (śnieg)
  • Co to jest, na pewno wiesz, Chętnie jadą na dół, ale na górę musisz ciągnąć je za sznurek. (sanki)
  • Co to za deski? Choć są bez kół, to jeżdżą szybko z góry w dół. (narty)

 • Zabawa Tworzymy zdania.

 R. podaje parami zdania lub fragmenty zdań. Dzieci łączą je ze sobą w dłuższe wypowiedzi za pomocą odpowiednich spójników. Np. Tomek ma miotłę… (i) …marchewkę dla bałwana. Zimą pada śnieg… (a) …latem pada deszcz. Ala jeździ na nartach… (a) …Ola jeździ na sankach. Marek lepi bałwana… (i) …domek ze śniegu. Zimą zakładamy ciepłe kurtki… (i) …wełniane czapki. Zosia ma szalik i rękawiczki w paski… (a) …Jarek kamizelkę w kratkę.

Zapraszamy chętnych do kolorowania zimowych obrazków.

Życzymy miłej zabawy.

Elżbieta Łukomska
%d bloggers like this: