Badania naukowe udowodniły jak dużą rolę odgrywa muzyka, w rozwoju dziecka od jego najwcześniejszych lat. Związana z muzyką dynamika, tempo, rytm ma duży wpływ na formowanie się twórczej wyobraźni, pamięci i podzielności uwagi. Muzyka w rozwoju dziecka ma pozytywny wpływ na kształtowanie umiejętności językowych, motorycznych, funkcji poznawczych, rozwija uczucia i wyobraźnię, jest źródłem radości i piękna, ważnym elementem w pracy z dzieckiem przedszkolnym.
Muzyka
pełni wiele funkcji:
*
wspomaga rozwój emocjonalny – dziecko dzięki muzyce może wyrazić swoje
pragnienia, uczucia i wyobrażenia,
* bawi – dostarcza dziecku wiele radości i uciechy podczas tańca oraz w czasie
innego jej wykorzystania
* uczy – pozwala zrozumieć otaczający
świat
* wychowuje – pozwala dziecku zrozumieć świat wartości społeczno – moralnych
* rozwija – dziecko w trakcie zabaw muzycznych zaczyna rozumieć, że coś jest
rytmiczne; że muzyka może być głośna lub cicha i można ją przedstawić ruchem,
* wpływa na ogólny
stan dziecka – w czasie zabaw muzyczno-ruchowych następuje rozwój mięśni,
poprawa postawy i pracy serca, wzmocnienie układu nerwowego, dzieci uczą się
płynnego i elastycznego ruchu.
Wychowanie muzyczne w naszym przedszkolu opiera się na wielu formach aktywności, które kształcą różne umiejętności, urozmaicają zajęcia, rozwijają zainteresowania oraz aktywność dziecka.
* śpiew – kształci słuch, poczucie rytmu,
pamięć muzyczną, rozwija aparat głosowy, uwagę, wyobraźnię, dostarcza wiedzy o
świecie, sprzyja rozwojowi prawidłowej wymowy,
* słuchanie muzyki – kształcenie zdolności percepcyjnych ma ogromne znaczenie
dla rozwoju mowy i myślenia; głównym zadaniem kontaktów dziecka z muzyką, jakie
spełnić ma przedszkole jest obudzenie uwagi słuchowej, przygotowanie dziecka do
słuchania i stworzenie ku temu najlepszych warunków,
* ruch przy muzyce – jest to gimnastyka ciała, która poprawia krążenie,
dotlenia organizm, stanowi źródło radości i odprężenia; wyrabia zdolności
koncentracji i uwagi, kształci szybką orientacją, refleks, pobudza aktywność i
rozwija spostrzegawczość, wyobraźnię i pamięć,
* gra na instrumentach – nauka ta sprawia dzieciom radość, zadowolenie, rozwija
muzykalność, zdolności estetycznego i emocjonalnego przeżywania muzyki,
* tworzenie prostych melodii – wszelkiego rodzaju improwizacje wpływają na
aktywność twórczą dziecka.
W
przedszkolu najczęstszą formą muzyki jest piosenka. Sięga się też często po bardziej
atrakcyjne, skomplikowane formy muzyczne wywołujące śmiech, radość, dające
rozluźnienie czyli :
– zagadki muzyczne rozpoznawanie
odgłosów zwierząt, natury, czynności i innych dźwięków, rozpoznawanie po
dźwiękach instrumentów muzycznych, odgadywanie po melodii znanych piosenek,
– zabawa w echo – powtarzanie za nauczycielką słów: głośno, cicho,
umiarkowanie,
– zabawy wyliczankami,
– recytacja rytmizowanego tekstu z wyklaskiwaniem,
– naśladowanie, np. jesiennej pogody (szum wiatru, szelest liści, deszcz),
– akompaniowanie do piosenek,
– wygrywanie i wyklaskiwanie rytmów,
– słuchanie muzyki relaksacyjnej,
– słuchanie muzyki poważnej,
– malowanie muzyki,
– zabawy ilustracyjne – przedstawianie treści piosenek dowolnymi ruchami i
gestami naśladującymi,
– zabawy taneczne.
Aby działania były twórcze i pobudzające, muszą integrować różne treści i formy działania z odpowiednio dobranymi pomocami dydaktycznymi.
Małe dziecko, chętnie rysuje, maluje, śpiewa i równocześnie odczuwa potrzebę ruchu, sprawnie bez wysiłku i chętnie potrafi przechodzić z jednego działania w drugie. Ważny w działaniach z dziećmi jest klimat i wprowadzony nastrój.
Integracja muzyki z innymi dziedzinami wychowania przedszkolnego zespala procesy emocjonalne, poznawcze, motoryczne, przyczynia się do ogólnego rozwoju fizycznego i zapobiega wadom postawy. Kształtuje również świadomy ruch, oddech, ćwiczy koncentrację uwagi i orientację przestrzenną oraz szybką reakcję na określone polecenia. Częsty kontakt dziecka z muzyką przyczynia się do kształtowania jego emocjonalnego i poznawczego stosunku do otaczającego go świata. Grupowe uczestnictwo w zajęciach muzycznych uspołecznia, przeciwdziała uczuciu samotności i sprzyja przyswajaniu form współdziałania. Rozwija wrażliwość zmysłową, pobudza proces spostrzegania, koncentrację uwagi, wpływa na rozwój mowy i wzbogacenie słownictwa oraz rozwija inwencję twórczą.
Obcowanie z muzyką rozładowuje napięcie emocjonalne, niepokoje i lęki u dzieci, zatem muzyka ma również działanie terapeutyczne.
źródło – www.zaczek.mielec.