Propozycje zabaw muzycznych

„Czym jest muzyka? Nie wiem. Może po prostu niebem z nutami zamiast gwiazd. Może mostem zaklętym, po którym instrumenty przeprowadzają nas.”
(Ludwik Jerzy Kern)

* Zagadkowe puszki dźwiękowe– potrzebne będą: puste puszki/ pudełka, piasek, woda, kamyki, guziki, spinacze itp. Napełnijmy każdą z nich tym co przyjdzie nam do głowy, dbając o to by dźwięk był na tyle charakterystyczny, żeby można był pobawić się w odgadywanie co jest w środku.  Ciekawe okażą się same, różnorodne odgłosy jakie będą wydawać puszki. Należy  odpowiednio zabezpieczyć i ozdobić puszki i instrumenty perkusyjne o różnej wysokości dźwięku gotowe.
* Echo– potrzebne będą: instrument np. bębenek lub po prostu ręce gotowe do klaskania i głos rodzica chętnego do wydawania różnego rodzaju dźwięków. Podajemy dziecku rytm, a ono stara się go powtórzyć własnym ciałem we wskazany przez nas sposób np.: Tłumaczymy dziecku, żeby wysłuchało rytmu i spróbowało powtórzyć go krokami, następnie wyklaskujemy lub wystukujemy trzy uderzenia (długie i dwa krótkie) na bębenku  i zachęcamy dziecko do wykonania jednego długiego i dwóch malutkich kroczków. Zabawę możemy modyfikować zmieniając sposób podania rytmu (wystukiwaniem sztućcami w kuchni, rytmicznym odbijaniem piłki, tupaniem, pstrykaniem itd.) oraz sposoby jakimi dziecko ma je powtórzyć (skokami, klaskaniem, uderzaniem o podłogę, klepaniem brzuszka, graniem na instrumencie perkusyjnym, wybijaniem rytmu na stole itd.)
*Dźwiękowa ciuciu – babka– potrzebne będą: chustka do zawiązania oczu, dowolny instrument perkusyjny. Dobrze jest bawić się na otwartej przestrzeni: na zewnątrz lub w dużym pokoju. Zawiążmy dziecku oczy i weźmy do ręki instrument. Powoli przemieszczajmy się tak, by prowadzić dziecko dźwiękiem po nieznanej mu trasie. W przypadku starszych dzieci, możemy zbudować tor przeszkód i bawić się w jak najszybsze dotarcie do mety. Wystarczy też, że będziemy przemieszać się grając w sposób ciągły i pozwalając  słuchać i obserwować przemieszczający się dźwięk. To doskonała zabawa kiedy chcemy umilić sobie czas podczas spaceru!
*Muzyka stop– puszczamy muzykę i dzieci tańczą, a kiedy wyłączamy, muszą stanąć w bezruchu. Zabawę w zależności od potrzeb edukacyjnych możemy zmieniać i wydawać inna komendy dotyczące na przykład:

  • części ciała (noga, ręka, kolanko, łokieć, ucho nos…) dziecko uczy się schematu ciała i orientacji lewo- prawo)
  • kolory w otoczeniu lub na ubranku (żółty przedmiot, niebieski przedmiot itp.)
  • tworzywa z jakich wykonane są przedmioty (dotykamy coś drewnianego, plastikowego, metalowego, papierowego…)
  • szukamy na podłodze na rozłożonych wcześniej przygotowanych szablonach na przykład cyferki, literki, figury geometrycznej (koło, kwadrat, trójkąt)

Do muzycznej zabawy można wykorzystać też rolki po ręcznikach papierowych, dużą tubę papierową, która  będzie służyła  jako nośnik dźwięków i szeptów (zabawa w głuchy telefon urozmaicona poprzez rurę wzbogaci doznania i sprawi dziecku wiele radości), drewniane patyczki, pudełka, gumki recepturki, koszyczek, miskę, szklanki z wodą i łyżeczki. Drewniane patyczki sprawdzą się nie tylko w układaniu różnych wzorów na podłodze, ale również wystukiwania rytmów. Na przykład jak delikatnie pada deszczyk na przemian delikatnie uderzamy patyczkami o podłogę lub miseczkę, potem coraz mocniej, aż w końcu jest potężna ulewa i burza. To zabawa, która uczy dzieci stopniowania i powtarzania zasłyszanych układów rytmicznych. Można również sylabizować sobie imiona, lub nazwy przedmiotów z otoczenia, wystukując na patyczkach każdą z wypowiadanych sylab. Gumki recepturki plus pudełko, to oczywiście wspaniała dziecięca gitara. 
Życzę wesołej i kreatywnej zabawy!   🙂

GRAŻYNA DOBOSZ