Propozycja zadań porannych 24.04 piątek

Co ja mogę zrobić dla Ziemi?

Dzisiaj piątek dzień ćwiczeń gimnastycznych. Zapraszamy .

1.Ćwiczenia wieloznaczne „Pranie”; mały rozkrok, pranie na tarce – skłony w dół z przysiadami sięganiem rękami do podłogi; „płukanie bielizny” – zamachy rękami w prawo i w lewo, „wyciąganie z wody” – wysokie wspięcie na palcach z wyrzuceniem ramion w górę, „wieszanie” – podskoki obunóż z wyrzutem ramion w górę. Powtórzyć x 3.

2.Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Puste kosze, pełne kosze” dzieci wykonują przysiad podparty, na zapowiedź nauczyciela „puste kosze” prostują się , rozkładają ręce w bok; na zapowiedź „pełne kosze” wykonują powtórnie przysiad podparty. Powtórzyć 3x.

3.Ćwiczenia uspokajające; – „Niedźwiedź zasypia” – siad skulny, głowa zbliżona do kolan – wdech. Siad prosty, ramiona wzniesione w górę – wydech.

4. Ćwiczenia wyciszające. Rodzic z dzieckiem stoją naprzeciw siebie, trzymają się za ręce – wykonują wspólne wdechy, podskakują na jednej i drugiej nodze, wreszcie robią wspólne przysiady. Na zakończenie wzajemnie wysłuchują pracy swoich serc.

Prosimy rodziców o przeczytanie dzieciom wiersza Joanny Papuzińskiej „Chora rzeka” oraz pokazać ilustracje.

Śniła się kotkowi rzeka, Wielka rzeka, pełna mleka…

Tutaj płynie biała rzeka. Ale to jest chora rzeka.

Jak tu pusto!? Drzewo uschło…

Cicho tak – ani ptak, ani ważka, ani komar, ani bąk, ani gad, ani płaz, ani ślimak,

ani żadna wodna roślina, ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,

nikt już nie żyje tutaj, bo rzeka jest zatruta.

Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”. Mętny opar nad wodą się bieli.

Chora rzeka nie rzeka tylko czeka, czeka, czeka…

Prosimy zadać dziecku pytania:

Co się śniło kotkowi?

Jak wyglądał świat w wierszu?

Dlaczego rzeka była „chora”?

Jak myślicie, co spowodowało, że rzeka „zachorowała”?

Czy wodę można uzdrowić?

Można wodę uzdrowić, jeśli tylko będziecie sami o to dbać. Zapraszamy do obejrzenia filmu. „Domisie” wszystko Wam wyjaśnią jak oczyszcza się wodę, aby czysta mogła płynąc z naszych kranów.

https://vod.tvp.pl/video/domisie,czysta-woda,14272129

Wiecie, że możemy w domu zrobić sami naszą małą oczyszczalnie wody. Prosimy rodziców o pokazanie dziecku w jaki sposób bez posiadania filtrów w domu można to zrobić. Załączona ilustracja – nie prosimy o wykonanie, bo wiemy, że nie jesteście Państwo w stanie tego zrobić – ale może w następnych dniach.

Należy zastanowić się czy zawsze potrzebujemy tyle wody ile zużywamy, czy możemy ograniczyć jej użycie. Wodę należy oszczędzać, bo nie zawsze można ją ponownie użyć do picia, a wody pitnej na świecie jest niewiele, większość wody jest w oceanach i morzach, a ona jest słona i nie nadaje się do picia.

 Doświadczenie:  przybory do mycia zębów, miski, kubeczki.

„Mycie zębów” – Zanim dziecko zacznie myć zęby, prosimy podstawić pod kran miskę i podczas mycia zębów dziecka nie zakręcać wody. Potem Pastwo myją zęby i też podstawiacie drugą miskę, tylko moczycie szczoteczki i zakręcacie wodę. Nalewacie sobie trochę wody do kubka, płuczecie zęby i wypluwacie wodę do przygotowanej miski. Następnie mierzycie z dzieckiem na różne sposoby np. kubkami, miarkami litrowymi, butelkami, ile wody zużyły. Porównajcie zużycie wody ze swoją miską. Zadajcie Państwo dziecku pytanie:

Kto zużył więcej wody?

Czy ta woda była potrzebna?

Czy można jej jeszcze użyć? Do czego?

Posłuchajcie piosenki „Czysta woda”

https://www.youtube.com/watch?v=VHvOJ8nFQP0

Propozycja zadań do wykonania.

Podsumowanie wiadomości z całego tygodnia. Już wiecie jak możecie pomóc naszej planecie.

Kodeks ekologa

Praca RYBEK

Dziękujemy i zapraszamy na popołudniową propozycję zadań.

Magdalena Mielczarek, Małgorzata Mrówczyńska

Magdalena Mielczarek