24.04.2020 Wieś – mamy i ich dzieci

Na dzień dobry zachęcamy do aktywności fizycznej przy piosence:

https://www.youtube.com/watch?v=0PrpZBCuCKo, oraz

„ Konik na biegunach” : dzieci kładą się na brzuchu, łapią się za stopy i tworzą „kołyskę”. Poruszają się w przód i w tył.

„Spacer po wąskiej ścieżce” : ustawiając stopę za stopą spacerujemy wzdłuż skakanki lub przyklejonej taśmy np. malarskiej, próbując nie spaść na ziemie.

Zapraszamy do zabaw usprawniającej narządy mowy: „Dzień dobry zwierzątka”

Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał – kukuryku!! Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami). Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody). Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki). W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u). Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie). A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry).

„Czarna krowa” – słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej.

Na zielonej łące

leży czarna krowa.

Trawy się najadła,

przed słońcem się chowa.

Leży najedzona

i tak myśli sobie,

z tej zielonej trawy

białe mleko zrobię.

Z mleka będą sery,

masło i śmietana.

Chcą je kupić ludzie

od samego rana.

Wiedzą, że są zdrowe,

smaczne i sycące.

Przecież są od krowy

co chodzi po łące.

„Krowa” – pokaz ilustracji i omówienie roli krowy dla człowieka, kolorystyka jej ubarwienia.

„Krowa – zwierzę, które daje mleko” – zabawa dydaktyczna.

Przygotujcie na stole produkty mleczne: ser biały i żółty, jogurt, masło, śmietanę, lody oraz inne: burak, chleb, cukierki, sok. Dzieci mają za zadanie wybrać te, które powstają z mleka i nazwać je. Zachęćcie dzieci do spróbowania wszystkich produktów – można zasłonić dziecku oczy zadaniem dziecka będzie odgadnięcie co spróbowało oraz opisanie smaku danego produktu. Taką zabawę robiliśmy w przedszkolu było mnóstwo śmiechu.

Zachęcamy do przeprowadzenia eksperymentu „Kolorowe mleko”

” Co to za zwierzę”- zabawa słuchowa. 

Rozpoznawanie odgłosów  wydawanych przez zwierzęta wiejskie, na podstawie efektów dźwiękowych.

„Mamy i ich dzieci” – zabawa dydaktyczna, nazywanie zwierząt.

Dzieci odgadują:

– Jakie to zwierzę?

– Jak nazywa się mama, jak nazywa się jej dziecko?

kura – kurczątko

krowa – cielątko

koza – koźlątko

klacz – źrebiątko

kaczka – kaczątko

Następnie jeśli macie Państwo możliwość, możecie wydrukować i wyciąć obrazki. Zadaniem dziecka będzie połączenie w pary: „mamy i dziecka”, lub skorzystajcie z poniższych kart pracy.

Na zakończenie zapraszamy dzieci do rozwiązania zagadek słownych

Źródło: internet

https://przedszkolankowo.pl/

Życzymy miłego weekendu I. Gieraszek, I. Łukaszewicz

Ilona Gieraszek