08.06.2020-12.06.2020 „Muzyka jest wśród nas „

Witajcie Kropelki , witajcie Słoneczka po weekendzie<3 Mamy nadzieje, że weekend minął Wam spokojnie!

Przed nami kolejny tydzień zdalnej edukacji, w tym tygodniu temat przewodni brzmi „Muzyka jest wśród nas” – mamy nadzieje, że zaproponowane zabawy i zdania będą dla Was ciekawe.

Na początek zapraszamy do obejrzenia filmiku pt: „Instrumenty muzyczne”

Porozmawiajcie na temat obejrzanego filmu, poroście dzieci, żeby wymieniło jak najwięcej zapamiętanych instrumentów.

„Piosenki, które znamy i lubimy” – śpiew indywidualny, w duetach lub zbiorowy.

Poproście dziecko, aby przygotowało dla Was koncert – zróbcie wspólnie scenę, przygotujcie mikrofon. Zachęćcie dziecko do zaśpiewania swojej ulubionej piosenki, oczywiście po występie nagradzamy „gwiazdę” gromkimi brawami. Zachęcamy do zorganizowania wspólnego koncertu z pozostałymi członkami rodziny, będzie mnóstwo zabawy!

„Muzyka wokół nas” – słuchanie wiersza.

Słońce chowa się za chmurką

lekko szumią w polu drzewa,

wrzawę czyni kotek z kurką,

wiatr w listowiu pięknie śpiewa.

Dźwięczne nutki na skrzypeczkach

świerszczyk też przygrywa,

ptaszki nucą je w gniazdeczkach

– tak muzyka na nie wpływa.

„Gdzie się ukryła muzyka?” – rozmowa na temat wiersza.

Dzieci opowiadają gdzie w wierszu ukryła się muzyka, rodzic pomaga pokazując obrazki: drzewo – szum liści, kotek i kurka – odgłosy zwierząt, świerszczyk – cykanie, ptaszki – ćwierkanie.

„Gdzie możemy znaleźć muzykę?” – swobodne wypowiedzi dzieci

Poproście dzieci o swobodne wypowiedzi na temat tego gdzie możemy znaleźć muzykę.

Tworzymy muzykę zabawa ortofoniczna:

Rodzic ponownie czyta wiersz, robiąc dłuższe pauzy, aby dziecko mogło naśladować odgłosy, które wskazuje obrazek i treść wiersza.

Słońce chowa się za chmurką lekko szumią w polu drzewa, – dziecko naśladuje szum drzewa, mówią: szsz…, podnosząc ręce i kołysząc się na boki. Podobnie postępujemy z kolejnymi fragmentami wiersza.

INSTRUMENTY PERKUSYJNE

„Co to za instrument?”- zabawa dydaktyczna, podział nazw instrumentów na sylaby. Rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej.

Rodzic rozkłada przed dzieckiem obrazki przedstawiające instrumenty perkusyjne. Następnie mówi sylabami nazwę instrumentu, dziecko musi odgadnąć jaki to wyraz, następnie wskazać instrument. Po tym zadaniu dziecko samodzielnie musi podzielić na sylaby wcześniej omówiony wyraz.

Rodzic włącza muzykę najpierw wolne tempo, później możemy włączyć szybszą muzykę i w rytm muzyki pokazuje ruchy dziecko je naśladuje.

Ruchy: unosimy przodem w górę obie ręce i opuszczamy w dół, unosimy przodem w górę na zmianę raz prawą rękę, raz lewą. unosimy obie ręce w górę i podskakujemy jak piłeczka, unosimy na zmianę raz jedną nogę w górę raz drugą, unosimy lewą nogę w górę i próbujemy wykonać kilka podskoków na prawej nodze, zmiana nogi ćwiczącej, wykonujemy krążenie w tył raz prawej ręki , raz lewej, unosimy ręce w górę i podskakując jak piłeczka staramy obrócić się o 360 stopni w prawą stronę, potem w lewą stronę.

„Muzykanci” – ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza Joanny Myślińskiej.  Kształcenie mięśni narządów mowy przy powtarzaniu zgłosek: li-li-la, pa-ram-pam, szu-szu-sza.

Muzykantów każdy zna

li-li-la, li-li-la,

jest nim świerszcz i jestem ja

li-li-la, li-li-la.

Dziś na palcach sobie gram,

pa-ram-pam, pa-ram-pam,

bo paluszki zdolne mam

pa-ram-pam, pa-ram-pam.

Wietrzyk psotnik także gra

szu-szu-sza, szu-szu-sza,

gdy po polach sobie gna.

szu-szu-sza, szu-szu-sza.

„Ile razy?” – zabawa ruchowo – matematyczna. Rozwijanie koordynacji słuchowej i umiejętności liczenia.

Rodzic uderza w kolana lub klaszcze. Dziecko liczy i wykonuje odpowiednią liczbę podskoków, przysiadów, itp.

„Komar” – zabawa ortofoniczna z tekstem Joanny Myślińskiej i Iwony Mojsak (masażyk). Rozwijanie mięśni narządów mowy na zgłoskach: bzyk, psyk, ho.

Leci komar: bzyk, bzyk, bzyk, – rysujemy palcem spirale na plecach dziecka

czasem dziubnie: psyk, psyk, psyk. – skubiemy dwoma palcami plecy,

Będzie swędzieć, że ho-ho, – łaskoczemy dziecko,

gdy podrapiesz miejsce to. – lekko skrobiemy paznokciami po plecach.

„Co to jest?” – rozwiązanie zagadki słownej Ewy Kalinowskiej, wprowadzenie do tematu pracy.

Bawią się nią małe dzieci,

gdy wesoły dźwięk z nich leci,

 w przedszkolu dzieci też je mają

i wesoło na nich grają. (grzechotka)

„Różne grzechotki” – oglądnie różnych grzechotek. Omówienie podobieństw i różnic grzechotek: dziecięcych do zabawy i grania.

„Kolorowe grzechotki” – podanie tematu pracy.

Pokaz różnych pojemników, z których może być wykonana grzechotka oraz materiału sypkiego.

Omówienie kolejnych etapów pracy.

– Wybór pojemnika,

– Wypełnienie wybranego pojemnika materiałem sypkim,

– Zakręcenie butelki lub zabezpieczenie przed wysypaniem,

– Oklejenie pojemnika wzorami wyciętymi z papieru samoprzylepnego, tak żeby był wesoły i kolorowy.

Po wykonaniu pracy porozmawiajcie z dzieckiem: co było dla Ciebie trudne, dlaczego wybrałeś takie kolory, co sprawiło Ci najwięcej radości podczas wykonywania pracy.

Do wykonania pracy pomocne mogą być filmiki przedstawione poniżej:

„Wesołe grzechotki” – zabawa ruchowa.

Dzieci maszerują po domu w rytm muzyki. na przerwę w muzyce zatrzymują się. Rodzic mówi tekst: na grzechotce ładnie gram i piosenek dużo znam, a dzieci tak samo powtarzają wykorzystując swoje grzechotki.

„Koła” – wycinanie z kolorowego papieru różnej wielkości kółek. Koordynowanie ruchów rąk i palców z pracą oczu, wdrażanie do dokładnego cięcia po linii.

„Kompozycje z kółek” – układanie i naklejanie na kartkę wyciętych kółek, tworzenie różnorodnych kompozycji.

Po wycięciu kółek, rozdajcie dzieciom białe kartki i zachęćcie do ułożenia na kartce dowolnej kompozycji. Rozmowa na temat wykonanej pracy, poproś dziecko, aby opowiedziało o swojej pracy, co ona przedstawia, jak się czuło podczas jej wykonywania.

„Łąka” – słuchanie wiersza Anny Bayer.

Tu rosną zioła, trawy i kwiaty,

świat ten w muzykę, w zapach bogaty.

Na łące mieszka, spokój i cisza,

łąka bogactwem swoim zachwyca.

Rozmowa na temat wiersza.

„Owady żyjące na łące” – wypowiedzi dzieci na temat owadów na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń.

– Jakie owady możemy spotkać na łące?

– Które z tych owadów chciałybyście spotkać, a które nie? Dlaczego?

– Dlaczego należy chronić owady?

„Muzyka na łące” – wyjaśnienie powiedzenia. Naśladowanie odgłosów jakie wydają owady.

„Z muzyką jest weselej” – zabawa muzyczno – ruchowa.

Dziecko otrzymuje gazetę. Wykonuje ruchy do dowolnej muzyki naśladując rodzica.

„Instrumenty perkusyjne” – przeliczanie i nazywanie instrumentów, łączenie ich z cieniem. (karty prace umieszczone na końcu zadań i zabaw)

Zabawy rytmiczno – ruchowe

„Gruby misio”- zabawa muzyczna z rytmicznym pokazywaniem

„Jestem sobie gruby misio,

A na imię to mam Krzysio,

Siedzę sobie, nic nie robię,

Tylko klaszczę, tylko klaszczę sobie tak…”.( dziecko klaszcze)…

„Robotnicy” – dziecko siedzi na dywanie. Trzyma przed sobą maskotkę. Rodzic wystukuje na pudełku akustycznym niezbyt szybki, regularny rytm, a dziecko sadza swoją maskotkę obok siebie z prawej strony. Po zmianie instrumentu i usłyszeniu np. bębenka dziecko sadza maskotkę obok siebie po lewej stronie.

„Raz dwa teraz ja” – zabawa logorytmiczna

Rodzic wypowiada słowa „raz, dwa teraz ja i pokazuje sekwencję ruchów dodając wybraną onomatopeję. Dziecko powtarza za rodzicem rozpoczynając „Raz, dwa teraz ja..” Np. brum (uderzenie rękoma o podłogę) trum (uderzenie o kolana) tram (klaśnięcie).

„Rock and roll” – dziecko stoi nieruchomo. Gdy usłyszy pierwsze dźwięki muzyki zaczyna się poruszać zgodnie z tym, co sugeruje mu muzyka. Gdy rodzic wyłącza muzykę, dziecko znów staje nieruchomo.

Dla chętnych dzieci:

Ilona Gieraszek