03.04 Edukacja plastyczna/ Dzień Tęczy

Dzień dobry ” Kropelki” od rana warto się poruszać więc zachęcamy do zabawy rytmicznej pt: „Deszczowa zabawa”-Joanny Myślińskiej i Iwony Mojsak.

Nauka tekstu: Kapie deszczyk, kapie, ja kropelki łapię. Wezmę je do domu, nie oddam nikomu.

Dziecko stoi naprzeciwko rodzica. Rytmicznie powtarzają każdą linijkę tekstu uderzając najpierw w swoje dłonie, potem w kolanka, a potem w dłonie rodzica. Przy powtórzeniu tekstu uderzają najpierw w swoje dłonie, a potem swoją prawą dłonią w prawą dłoń rodzica , a lewą w lewą dłoń.

Dziś obchodzilibyśmy w przedszkolu jedno z wielu świąt nietypowych „Dzień tęczy”. Niestety nie możemy zrobić tego w taki sposób jaki byśmy chciały, więc zachęcamy Państwa do zapoznania dzieci z tym nietypowym świętem.

Na początek proponujemy pokazać dzieciom zdjęcie tęczy:

Zadaniem dzieci jest omówienie wyglądu tęczy oraz ustalenie jej kolorów. Czyli:

-czerwony

-pomarańczowy

-żółty

– zielony

– niebieski

– granatowy

– fioletowy

Następnie proponujemy zapoznać dzieci  z poniższymi filmikami:

„Jak powstaje tęcza” https://www.youtube.com/watch?v=qigLVHVd5j0

„Tęcza dla dzieci malowana różdżką” https://www.youtube.com/watch?v=X5OTGXAk7yU

Porozmawiajcie z dziećmi o filmikach które zobaczyły, poproście, aby wymieniły kolory z których składa się tęcza – to doskonałe ćwiczenie pamięci naszych maluchów.

Tęcza – wykonanie pracy przestrzennej

Materiały:

  • papierowe koła w kolorach tęczy (od największego do najmniejszego koła)

– czerwone, pomarańczowe, żółte, zielone, niebieskie, granatowe, fioletowe, klej, wata lub płatki kosmetyczne, pisaki, kredki.

Wykonanie:

Dzieci:

1. Składają wycięte koła na pół.

2.Układają półkola jedno na drugim: od największego do najmniejszego, a następnie je sklejają.

3.Tak przygotowaną tęczę naklejają na białym kole, które zaginają do przodu, tworząc podstawę.

4. Na podstawie przyklejają watę kosmetyczną.

5. Na żółtym kole rysują pisakami oczy i uśmiechniętą buzię, po czym powstałe słońce przyklejają za tęczą, tak aby wystawało.

(Jeśli nie mamy w domu bloku danego koloru, wycinamy białe koła, a zadaniem dzieci jest ich pokolorowanie odpowiednimi kolorami)

Na zdjęciu poniżej prezentujemy tęczę wykonaną przez jedną z „Kropelkowych” pań.

Jeśli dzieci i rodzice są chętne pracować dalej proponujemy do skorzystania z poniższych kart pracy, oraz do wykonania prostego doświadczenia.

Źródła:

– strona internetowa „Moje dzieci kreatywne”

-miesięcznik „Bliżej przedszkola”

Życzymy tęczowego weekendu !

I. Gieraszek, I. Łukaszewicz

Ilona Gieraszek