NASZE SYMBOLE NARODOWE
Witamy w poniedziałkowy poranek. Zapraszamy na wspólne ćwiczenia poranne.
Dziecko i rodzic w pozycji stojącej twarzą do siebie, trzymają się za ręce, odchylają do tyłu (równocześnie i na przemian).
Przechodzenie do siadu i wstawanie równocześnie z trzymaniem się za ręce.
Rodzic i dziecko stoją naprzeciw siebie i chwytają się za ręce . Wykonują na przemian przysiady .
Dziecko z rodzicem siadają naprzeciwko siebie i przepychają się stopami . Następnie wstają i starają się przepychać dłońmi . Kilkakrotne zmiany . Siadamy do siebie plecami i przepychamy się pleckami.
Dziecko siada na podłodze plecami do rodzica między jego nogami, poruszamy się po podłodze na pośladkach razem z dzieckiem. (w miarę możliwości).
Dziecko siedzi przed rodzicem twarzą w twarz i wykonują do siebie śmieszne miny.
Relaks – odpoczynek w leżeniu, głębokie oddechy.
Zabawa matematyczna „Nasz kraj” szeregowanie liczb od najmniejszej do największej. Prosimy rodziców o przygotowanie 6 kartek z napisanymi po jednej stronie cyframi od 1 – 6 a po drugiej stronie kartek napis POLSKA 1 – P, 2 – O, 3 – L, 4 – S, 5 – K, 6 – A.
„Nasz kraj” – zabawa matematyczna, szeregowanie liczb od najmniejszej do największej. Rodzic rozkłada na podłodze kartki z liczbami od 1 do 6 i prosi dziecko, by ułożyło liczby w szeregu od najmniejszej do największej. Następnie dziecko odwraca kartki i odczytuje napis – POLSKA.
Prosimy, aby dziecko podzieliło wyraz POLSKA na sylaby.
Chętne dziecko dzieli na głoski, przelicza litery w wyrazie.
„Symbole narodowe” – prosimy o pokazanie dzieciom filmu edukacyjnego. Z filmu dzieci dowiedzą się jakie mamy symbole narodowe (godło, flaga, Hymn Polski), poznają legendę o „Lechu, Czechu i Rusie” opowiadającą o tym, jak powstało nasze godło oraz skąd pochodzi nazwa naszej pierwszej stolicy a także dowiedzą się o naszej fladze i Hymnie Narodowym.
Hymn Polski – posłuchajcie i spróbujcie zaśpiewać. Pamiętajcie drogie RYBKI o prawidłowej postawie podczas śpiewania Hymnu.
Zapraszamy do przypomnienia dziecku wiersza Władysława Bełzy „Katechizm polskiego dziecka”. Rybki uczyły się wiersza w zeszłym roku, może pamiętają.
– Kto ty jesteś? – Polak mały.
– Jaki znak twój? – Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz? – Między swymi.
– W jakim kraju? – W polskiej ziemi.
– Czym ta ziemia? – Mą ojczyzną.
– Czym zdobyta? – Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz? – Kocham szczerze.
– A w co wierzysz? – W Polskę wierzę.
Po przeczytaniu tekstu prosimy zadać dziecku pytania na temat wiersza:
O czym jest wiersz?
O jakich symbolach była mowa w wierszu?
Kto to jest Polak?
Kim jest patriota?
„Narodowy Quiz”. Zabawa sprawdzająca wiedzę na temat symboli narodowych.
Dzieci za pomocą gestów: palec w górę oznacza TAK, palec w dół oznacza NIE, głosują, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.
Zdania:
– Moją ojczyzną jest Polska.
– Godłem Polski jest orzeł w koronie.
– Ojczyzna to miasto.
– Godło to biało–czerwony materiał.
– Flaga Polski składa się z dwóch kolorów: czerwonego u góry, białego na dole.
– Polska to nasza stolica.
– Jesteśmy Polakami.
– Podczas śpiewania Hymnu Narodowego możemy drapać się za uchem.
„Ile jest wyrazów w zdaniu” – zabawa doskonaląca percepcję słuchową.
Rodzic wolno czyta zdanie. Zadaniem dziecka jest liczenie wyrazów w każdym zdaniu.
Polska to nasza ojczyzna.
Flaga Polski ma dwa kolory.
Warszawa to nasza stolica.
Zdania dla chętnych dzieci:
Polska to nasza ukochana ojczyzna.
Na Fladze Polski są dwa kolory
Warszawa to piękna stolica naszego kraju.
Posłuchajcie piosenki „Piosenka młodego patrioty”.
„Pieniądze” – Rodzic zadaje dziecku pytania:
Gdzie jeszcze – poza godłem – znajduje się wizerunek orła?
Na czym jest?
Rodzic do worka / pudełka wkłada monety. Dziecko próbuje odgadnąć, co jest w środku po dźwięku, a następnie po dotyku.
„Orzeł i reszka” – oglądanie monet, omówienie ich wyglądu.
„Sklep” – zapoznanie z aspektem monetarnym.
Rodzic pokazuje dzieciom zabawkę i mówi, że kosztuje ona 2 zł. Prosi, by dziecko wyłożyło tyle pieniędzy, ile potrzeba, by ją kupić. Następnie pokazuje zabawki: za 5 zł, za 4 zł itd. (Uwaga! Każde dziecko może w inny sposób wybrać potrzebne pieniądze, np. przy 4 zł: 4 x 1 zł, 2 x 2 zł, 2 x 1 zł + 2 zł). Rodzic pyta dziecko czy zna jeszcze inne banknoty? Jakie mają nominały? Jak wyglądają?
Propozycja zadań.
Zadanie dla dzieci chętnych.
Propozycja pracy plastycznych.
Propozycja 1
Propozycja 2
Propozycja 3
Bardzo dziękujemy za wszystko. Pozdrawiamy serdecznie życząc miłego dnia.
Jeszcze zdjęcia naszych RYBEK z weekendu za które bardzo dziękujemy.
Fabianek Fabianek Marcelek Marcelek Marcelek Marcelek Marcelek Marcelek Marcelek Marcelek Marcelek Marcelek Marcelek
Magdalena Mielczarek, Małgorzata Mrówczyńska
You must be logged in to post a comment.