Propozycje zadań 22.05 Wczuwamy się w emocje innych.

Witamy serdecznie. Dzisiaj już ostatnie zadania o emocjach przed nami weekend. Życzymy odpoczynku podczas wspólnych spacerów na świeżym powietrzu i do poniedziałku. W przyszłym tygodniu rozpoczynamy tematyką rodzinną.

Zapraszamy na małą rozgrzewkę.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

„Powitanie ciałem” – rodzic i dziecko chodzą po pokoju i „witają się” czołem, dłońmi, palcami, łokciami, kolanem. 

„Jesteś drzewem” – dziecko stoi w pozycji drzewa, zgina lewą nogę w kolanie i delikatnie układa lewą stopę na wewnętrznej stronie prawego uda jak najwyżej. Kiedy osiągnie równowagę (stoi na prawej nodze), powoli wyciąga do góry ręce i prostuje je w łokciach. Dziecko powtarza to ćwiczenie, stojąc na lewej nodze. 

„Skręt w prawo i w lewo” – dziecko z rodzicem ustawia się w parze. Siadają na kocyku tyłem do siebie, dotykają się plecami. Wykonują równocześnie na sygnał rodzica obrót w prawo, trzymając prawą ręką kolano rodzica – dziecka, a lewą ręką swoje kolano. Następnie dziecko z rodzicem wykonują obrót w lewą stronę.

„Zaprzęgi” – Dziecko z rodzicem stoją w parze. Rodzic jest konikiem przepasanym skakanką lub paskiem, dziecko – prowadzącym go woźnicą. Biegają po pokoju. Na sygnał (rodzica) zatrzymują się i wykonują polecenia: odśnieżanie, parkowanie, galop itp.

Prosimy rodziców o przygotowanie kilku tytułów bajek lub baśni, które już wcześniej czytali swoim pociechom i zapraszamy do przeprowadzenia z dzieckiem rozmowy na podstawie przeczytanych pozycji książkowych.

„Co czuł bohater?” – określanie odczuć bohaterów bajek i innych historii znanych dziecku.

Rodzic wybiera kilku bohaterów z różnych bajek, baśni i legend znanych dziecku, przypomina sytuacje, w których znalazł się dany bohater, i pyta, co mógł wtedy czuć. Wcześniej w czterech rogach pokoju umieszcza kartki z nazwami emocji lub symbolizującymi je emotikonami.

Pytania przykładowe do zadania, ale Państwa pytania mogą dotyczyć innych znanych dziecku bohaterów.

Jak czuły się trzy świnki, gdy wilk dmuchał na ich domek?

Jakiej emocji użyli mieszkańcy Krakowa, gdy pozbyli się smoka?

Jaką mieli minę Jaś i Małgosia, gdy zobaczyli w lesie chatkę z piernika?

Co czuły misie, gdy zauważyły, że ktoś zjadł ich owsiankę i połamał krzesła? itd.

Dziecko w odpowiedzi idzie w dane miejsce w pokoju, gdzie znajdują się obrazki z emocjami.

Piosenka na poprawę humoru. Śpiewające Brzdące – Radosna piosenka.

„Empatia” – wyjaśnienie pojęcia. Dziecko próbuje wyjaśnić, co to słowo oznacza.

Rodzic wyjaśnia, że jest to umiejętność zauważenia, rozpoznania i współodczuwania emocji drugiej osoby, np. jest nam smutno, bo komuś przydarzyło się coś smutnego.

 „Jak mogę pomóc?” – zabawa dydaktyczna, rozbudzanie empatii.

Rodzic zadaje dziecku pytanie, wymyślając różne sytuacje i stany emocjonalne.

Co można powiedzieć osobie, która zgubiła ulubioną lalkę, płacze, bo tęskni za mamą, boi się wystąpić w przedstawieniu, złości się, bo nie udał jej się rysunek, wstydzi się, bo ubrudziła sobie ubranie.

„Album emocji” – jako podsumowanie tygodnia wykonajcie Państwo album z wykorzystaniem gazet. Potrzebne będą dwie kartki A4. Składamy je na pół wzdłuż szerszej krawędzi. Na pierwszej stronie dziecko podpisuje się swoim imieniem. Na kolejnych stronach dziecko przykleja twarze wydarte z gazet i przerabia je tak (dorysowując, kolorując), by przedstawiały podstawowe emocje.

Piosenka o cyferkach.

„Ile jest wyrazów w zdaniu?” – zabawa doskonaląca percepcję słuchową. Rodzic wolno czyta wybrane opowiadanie lub wiersz. Robi pauzę po każdym zdaniu. Dziecko liczy, ile jest wyrazów w każdym zdaniu.

„Czego się nauczyłem / nauczyłam?” – podsumowanie tygodnia.

Jakie znasz emocje?

Pokaż minę złą, radosną, zdziwioną, smutną, przestraszoną.

„Strach ma wielkie oczy” – co to znaczy?

Wymień dobre emocje.

Wymień złe emocje.

Czy wszystkie emocje są nam potrzebne?

Zadania dla dzieci.

Dziękujemy bardzo za cały tydzień i życzymy miłej soboty i niedzieli. Panie z grupy RYBKI, PINGWINKI i JAGÓDKI.

Magdalena Mielczarek