Propozycja zajęć 27-30.04. Jestem Polakiem i Europejczykiem

Cele:
-kształcenie postawy patriotycznej u dzieci
-zapoznanie z symbolami narodowymi
-budzenie miłości i szacunku do własnej ojczyzny
-ukazanie prawidłowej postawy: na baczność, podczas słuchania hymnu
-zapoznanie z pojęciem legenda

Zapraszam Was na podróż po Naszej Ojczyźnie 🙂

1. Co to jest Polska? – wypowiedzi na podstawie wiersza Czesława Janczarskiego i  ilustracji. Zapoznanie dzieci z mapą Polski.

2. „Polska” prowadzenie linii po śladzie, rysowanie w konturze Polski wybranych elementów z wiersza C. Janczarskiego.

3. „Miejsce, w którym mieszkam”- porównywanie miasta i wsi, ozdabianie ramki miejsca, gdzie mieszkają dzieci- karta pracy, s. 14.

3. „Pilny uczeń” nauka wiersza na pamięć

4. „Wędrówki z muzyką”

„List” – czytanie listu od przewodnika turystycznego. Czytanie listu poprzedzamy wyjaśnieniem pojęcia: przewodnik turystyczny. W liście zawarte są pytania, na które odpowiadać powinny dzieci.

Drogie Dzieci! Zapraszam Was dzisiaj w muzyczną podróż po naszym kraju. – Kto mi powie jak nazywa się nasz kraj? Przyjrzyjcie się mapie Polski. (rodzic pokazuje mapę Polski, obrysowuje granice) Podróż rozpoczniemy wyjazdem z domu. Żeby było wszystkim przyjemnie zaśpiewajcie swoją ulubioną piosenkę. (dzieci wspólnie wybierają piosenkę, którą będą śpiewały) Teraz wybierzemy się nad morze. Wsiadamy do pociągu. (dzieci ustawiają się w pociąg i idą w rytm muzyki np. „Jedzie pociąg” https://www.youtube.com/watch?v=ozB2D5h3w0k) Dotarliśmy nad morze. Mieszkają tu rybacy. Często wypływają w morze, żeby łowić ryby. Aby czas płynął im szybciej śpiewają sobie szanty – piosenki żeglarskie. Posłuchajcie. ( wskazujemy na mapie morze i włączamy szanty https://www.youtube.com/watch?v=bDbeRbFdDE8&list=PL5i2Cht6_QjCJv4xGg_hJrjKEyN5kfCtZ) Wyruszamy w dalszą podróż pociągiem. (dzieci ustawiają się w pociąg i idą w rytm muzyki np. „Jedzie pociąg”) Dotarliśmy w góry. Mieszkają tu górale. Zajmują się wypasem owiec. Lubią też muzykę. Posłuchajcie. (wskazujemy na mapie góry i włączamy muzykę góralską https://www.youtube.com/watch?v=zBfzxTiyNDc) Jest już późno i musimy wracać do domu. Wsiadamy do pociągu. (dzieci ustawiają się w pociąg i idą w rytm muzyki np. „Jedzie pociąg”) Dotarliśmy na miejsce. Tu musimy się pożegnać. Byliście bardzo grzeczni. Zostawiam wam rymowankę, którą nauczcie się wspólnie z rodzicami. Do widzenia.

„Mieszkam w Polsce” – nauka rymowanki.
Mieszkam w Polsce, jestem Polakiem,
jestem dobrym przedszkolakiem.
Rymowankę możemy wypowiadać z różną intonacją głosu, np. cicho, głośno, wolno, szybko.

5. „O Lechu, Czechu i Rusie” słuchanie legendy- zapoznanie z legendą o powstaniu naszego kraju

6. „Symbole narodowe” – omówienie wyglądu flagi i godła, wysłuchanie hymnu narodowego Polski „Mazurek Dąbrowskiego”

Film o symbolach narodowych

Pierwsza zwrotka hymnu

7. „Flaga Polski i Unii Europejskiej” – wykonanie pracy plastycznej wg wzoru – karty pracy s.15-16

8. „Strumyk” – zabawa z tekstem Joanny Myślińskiej i Iwony Mojsak (masażyk).

9. „Mój kraj, moja Ojczyzna” – rozwiązywanie zagadek słownych Joanny Myślińskiej i Iwony Mojsak.

W kraju moim Wisła płynie,
z papieża kraj mój słynie.
Jak ten kraj nazywa się,
 każdy z was na pewno wie.
 (Polska)

Łopocze w biało-czerwonym kolorze.
Kto z was jej nazwę zgadnąć mi pomoże?
(flaga Polski)

Nasza flaga dwa kolory ma.
Jakie są? Czy ktoś odpowiedź zna?
(biały i czerwony)

Z białym ptakiem tarcza czerwona.
Czy wiesz może czym jest ona?
(godło Polski)

To ptak w złotej koronie,
choć nie siedzi na tronie.
Białą głowę i skrzydła ma.
Może, dzieci, ktoś go zna?
 (Orzeł Biały)

Z gwiazdkami w kole niebieską flagę mam.
Jeśli znasz me imię, proszę, zdradź je nam.
 (Unia Europejska)

Na jednej ziemi wiele państw leży
 i do tej ziemi Polska przynależy.
(Europa)

Dla chętnych:

1. „Legenda z mojej okolicy”

Wysłuchanie legendy o Świnoujściu oraz spacer w miejsce, z którymi wiążą się interesujące legendy, będzie to dla dzieci niezwykle ekscytujące.

Jedna z legend wiąże się z popularnym znakiem nawigacyjnym i zarazem symbolem miasta Stawą Młyny. Gdy Świnoujście stało się miastem portowym, jego mieszkańcy zaczęli pracować na statkach wypływając na długie, wyczerpujące rejsy. Żona jednego z marynarzy, zrozpaczona wyglądem swojego ukochanego, poszła w nocy nad brzeg morza i płakała. Tajemniczy głos kazał jej szukać ratunku w stojącym za nią wiatraku. Z wiatraku wyszedł stary młynarz, który kazał kobiecie przyjść następnego dnia wraz z mężem. Polecił okładać ciało mężczyzny błotem, zażywać kąpieli w morzu i spacerować. Po pewnym czasie mąż kobiety wyszedł z wnętrza odmłodniały. Wiatrak szybko zaczęli odwiedzać także inni marynarze. Gdy umarł stary młynarz okazało się, że nikt nie zna sekretów jego zabiegów, a mechanizm wiatraka stanął. Mimo to spragnieni odmłodzenia ludzie przybywają do Świnoujścia do dziś, by okładać się błotem, pływać i spacerować.

2. „Moje miasto” rysowanie kredkami ulubionego miejsca w naszym mieście, lub rysunek przedstawiający nasze miasto.

3. „Mój dom” karta pracy s. 17

Zabawy ruchowe:

1. „Zabawy dzieci” zabawa ruchowa z wykorzystaniem wiersza Bożeny Suchalskiej

Deszczyk pada, słońce świeci (naśladowanie spadających kropel, zatoczenie przed sobą koła)
na podwórko biegną dzieci.  (bieg w miejscu)
Teraz w górę spoglądają (rozglądanie się dookoła)
barwnej tęczy tam szukają. (zataczanie ogromnych łuków – rysowanie tęczy)

2. „Wycieczka rowerowa” – Dzieci leżą na plecach i naśladują jazdę rowerem: z górki – szybkie wymachy nóg, pod górkę – powolne.

3. „Schowaj papierową kulę” – zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń korekcyjnych. Dzieci przemieszczają się po pokoju w dowolny sposób przekładając papierową kulę z ręki do ręki, na sygnał: schowaj kulę, kładą ją na podłodze i stopami starają się zakryć tak, żeby nie wystawała. Rodzic sprawdza czy papierowe kule są dokładnie schowane. Powtarzamy zabawę kilkakrotnie. Dzieci wyrzucają papierowe kule do specjalnie przygotowanego pojemnika na papier.

4. „Orły szukają gniazd” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem obręczy. Na dywanie porozkładane są obręcze. Dzieci poruszają się po sali, na sygnał: orły szukają gniazd wskakują do najbliższej obręczy. Można wykorzystać taśmę lub rozłożyć kocyk (w dalszym ciągu zasada, kto co ma)

Zapraszam do zabawy Rodziców 🙂

Aleksandra Otkała