Propozycja zadań 28.05 Nietypowe rodziny.

Dzień dobry. Witamy rodziców. Dzisiaj poruszamy trudny temat dla dzieci, ale także uwrażliwiamy, że nie każde dziecko ma mamę i tatę i musi poczekać na rodziców w „Domu dziecka”. W omówieniu z dziećmi i wyjaśnieniu takiej sytuacji, pomoże Państwu w sposób zrozumiały dla dzieci fragment bajki Katarzyny Kotowskiej „ Jeż”. Celem dzisiejszych zadań jest uwrażliwienie dzieci na los innych oraz zaznajomienie z terminem „Adopcja”.

Ale na początek miłego dnia zapraszamy na ćwiczenia buzi i języka.

Prosimy przeczytać fragment bajki Katarzyny Kotowskiej pod tytułem „Jeż” oraz porozmawiać z dziećmi na temat bajki za pomocą pytań zamieszczonych pod tekstem.

Pewnego dnia Kobieta wyszła przed dom i ze zdziwieniem spostrzegła, że coś dziwnego stało się ze wszystkimi kolorami. Żółty był mniej słoneczny niż zwykle, czerwony mniej ognisty, zielony stracił swą soczystość, a niebieski poszarzał. – Mężu, zobacz, co się stało! – zawołała Kobieta. (…) Kobieta i Mężczyzna nie wiedzieli, co się stało, i nie umieli nic na to poradzić, a tymczasem ich świat tracił barwy i smutniał coraz bardziej, a oni też smutnieli i coraz bardziej nie mieli dziecka, chociaż tak za nim tęsknili. Wreszcie pewnego wiosennego dnia, mimo że słońce świeciło bardzo mocno, w ich ogrodzie znikły ostatnie wspomnienia kolorów i niepodzielnie zapanowała smutna szarość. Wtedy Kobieta i Mężczyzna zrozumieli – ich dziecko urodziło się całkiem innym rodzicom. Kobieta płakała i miała całą twarz mokrą od łez. I Mężczyzna płakał, chociaż jego łez nie było widać, bo płakała jego dusza. Wreszcie Mężczyzna powiedział: – Chociaż nie urodziliśmy naszego dziecka, musimy je odnaleźć! Słyszeli bowiem, że jeśli jakimś rodzicom urodzi się obce dziecko, oddają je na wychowanie do Domu Dzieci i tam prawdziwi rodzice mogą je odnaleźć. (…) I wtedy przyprowadzono Chłopczyka. Kiedy Kobieta i Mężczyzna go ujrzeli, zdziwili się i przestraszyli – mały Chłopiec o niebieskich oczach miał całe ciało pokryte kolcami jak jeż. Pomyśleli, że znowu zaszła jakaś straszna pomyłka, bo to na pewno nie było ich dziecko – nie mogli przecież mieć synka jeża. (…) Jesienią zbierali grzyby. Piotruś bawił się jarzębiną i kasztanami. Przez całe noce Mama musiała trzymać go za rękę. Któregoś dnia zapytał ją: – A u kogo ja byłem w brzuchu? – Nie u mnie – odpowiedziała. – Miałeś wtedy inną mamę. Na szczęście teraz jesteś z nami. – Czy płakałaś, jak mnie nie było? – Tak, bardzo płakałam. Tata też płakał. Ale teraz się cieszymy, bo jesteś z nami. Tego dnia znikło wiele kolców. (…)

O czym była ta historia?

Dlaczego ogród poszarzał?

Za czym tęsknili kobieta i mężczyzna?

Czy kobieta, która stała się mamą chłopczyka, nosiła go w brzuchu?

Co oznacza termin „adopcja”?

Jak sądzicie, dlaczego chłopiec na początku miał kolce?

Dlaczego potem zniknęły?

Jak czuł się chłopiec u nowej rodziny?

Dlaczego dzieci trafiają do domu dziecka?

Jak można pomóc dzieciom z domu dziecka?

Adopcja – przysposobienieusynowienie – forma przyjęcia do rodziny osoby obcej. Jest to przybranie dziecka za swoje.

Zapraszamy dzieci na bajkę Rodzina Treflików – „Szczęśliwa rodzina”

„Moja rodzina” – zajęcia dydaktyczne doskonalące umiejętność przeliczania, porównywania liczb. Prosimy popatrzcie na obrazek i przeliczcie wszystkich członków rodziny. Policzcie osoby dorosłe i przeliczcie dzieci. Kogo jest więcej osób dorosłych czy dzieci?

„Zdrobnienia i zgrubienia” – zabawa językowa. Szukanie zdrobnień i zgrubień słów mama, tata.

Np.: mama – mamusia- mamucha, tata – tatuś – tatuch itp.

Na zakończenie dzisiejszych propozycji zadań posłuchajcie piosenki „Prawa, lewa”

Zachęcamy do wyjścia z dziećmi na spacer albo proponujemy grę w klasy na świeżym powietrzu.

Co robią dla nas rodzice?

Zadania dla dzieci.

Pozdrawiamy i życzymy udanego dnia Panie z grupy RYBKI, PINGWINKI I JAGÓDKI.

Magdalena Mielczarek