Propozycja zadań 20.05

Skąd się biorą łzy?

Witamy serdecznie i zapraszamy na nową porcję propozycji zadań dla dzieci. Pozostajemy w tematyce emocji a dzisiaj dowiemy się skąd się biorą łzy?

„Co się ze mną dzieje?” – próba odpowiedzi na pytanie, co się dzieje w naszym organizmie, gdy jest nam smutno. Dzieci próbują określić, co się dzieje z ich ciałem. Mówią np. Czuję coś w gardle, Jest mi zimno / gorąco, trzęsę się, trzęsie mi się broda, płyną mi łzy, pojawia się katar.

„Łzy” – swobodne wypowiedzi dzieci na temat tego, po co są łzy i skąd się biorą.

Informacja dla rodzica – prosimy o rozmowę z dziećmi:

Łzy to substancja nawilżająca i oczyszczającą, która chroni oko przed zarazkami. Łzy składają się głównie z wody, niewielkiej ilości soli oraz substancji bakteriobójczych. Bez niej nos czy gałki oczne stałyby się łatwym wejściem do naszego organizmu dla groźnych bakterii. Nad oczami znajdują się dwa gruczoły, które nieustannie produkują łzy. Stamtąd łzy spływają kanalikami, a ich nadmiar jest odprowadzany do nosa. Dlatego gdy płaczemy, musimy wydmuchać nos. Gdy oko zostaje podrażnione, łez jest tak dużo, że kanaliki nie nadążają ich odprowadzać. Oczy łzawią, na co nie mamy żadnego wpływu. Więcej łez jest produkowanych również wtedy, gdy przeżywamy silne emocje, np. smutek, radość. Łzy pojawiają się na skutek tego, co czujemy, albo są wynikiem naszych myśli czy wspomnień. Płacz jest nam czasem bardzo potrzebny, działa pozytywnie na organizm: obniża ciśnienie krwi, dotlenia mózg, powoduje spadek napięcia emocjonalnego. Niektórzy uważają płacz za oznakę słabości, inni doceniają wrażliwość płaczących. Niewątpliwie jednak płacz jest naturalną reakcją naszego organizmu.

Skąd się biorą łzy? – film edukacyjny „Rodzina Pytalskich”

 „Poprawiacz nastroju” – praca techniczna z wykorzystaniem różnorodnych materiałów. Na stoliku leżą kolorowe kartki z bloku technicznego oraz różnorodne materiały, np. rolki po papierze toaletowym, słomki, patyki, brokat, farby, plastelina, kleje, kawałki krepiny, skrawki materiałów (to co mamy w domu). Zadaniem dzieci jest stworzenie czegoś, co poprawia humor. Rodzic nie określa, że musi to być praca płaska albo przestrzenna, czy ma to być maszyna, czy czarodziejski przedmiot – panuje dowolność. Zadanie rozbudza twórcze myślenie i kreatywność.  Chętne dzieci prezentują swoje pomysły na zdjęciach i opowiadają, w jaki sposób polepszają one humor.

A teraz na polepszenie humoru zapraszamy do zabawy przy muzyce – zatańczcie z Mają.

„Ciasteczka” – wspólne pieczenie lekarstwa na smutki, ciasteczek owsianych według dowolnego przepisu. Doskonalenie umiejętności matematycznych w używaniu jednostek wagi i objętości w codziennych sytuacjach. Bardzo fajnie można liczyć na ciasteczkach, dzielić po równo lub sprawdzać kto ma więcej i o ile.. Dowolność zadań matematycznych.

„Co to znaczy?” – zabawy językowe. Rodzic układa tyle klocków, ile słów ma dany związek frazeologiczny (jeden klocek innego koloru, np. niebieski, określa słowo łza). Rodzic wypowiada związek frazeologiczny, a zadaniem dziecka jest użycie słowa łza w odpowiedniej formie, np. czysty jak łza, krokodyle łzy, łzy jak groch, śmiać się do łez, śmiać się przez łzy, tonąć we łzach, wyciskacz łez.

Piosenka o FIGURACH (utrwalanie wiadomości).

Propozycja pozostałych zadań do wyboru. Zapraszamy.

Posegregujcie zabawki.

Zróbcie karaoke.

Zadania dla dzieci.

Dziękujemy i pozdrawiamy. Pani Ola, Pani Ola i Pani Kinga, Pani Małgosia i Pani Magda.

Magdalena Mielczarek