Proponowane zajęcia i zabawy na dzień 24.04.2020

“Kto i co może chorować? “- wiersz J. Papuzińskiej “Chora rzeka”

Śniła się kotkowi rzeka,
Wielka rzeka, pełna mleka…
Tutaj płynie biała rzeka.
Ale to jest chora rzeka.
Jak tu pusto!?
Drzewo uschło…
Cicho tak –
ani ptak,
ani ważka, ani komar, ani bąk,
ani gad, ani płaz, ani ślimak,
ani żadna wodna roślina,
ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,
nikt już nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”.
Mętny opar nad wodą się bieli.
Chora rzeka
nie rzeka
tylko czeka, czeka, czeka…

Rozmowa na temat wiersza. Pytania: Co się śniło kotkowi? Jak wyglądał świat w wierszu? Dlaczego tak było? Dlaczego rzeka była „chora”? Jak myślicie, co spowodowało, że rzeka „zachorowała”? Czy wodę można uzdrowić?

„Oczyszczalnia ścieków” ma za zadanie przefiltrować wodę, która będzie zdatna do picia.

Zachęcam do wykonania tego eksperymentu, oto film instruktażowy jak przefiltrować wodę…

Do eksperymentu będą potrzebne: różne materiały takie jak piasek, kamienie, ścinki papieru, okruszki, liście, trawa, fusy herbaty i kawy, papierki po cukierkach, brokat, sól itd. oraz woda – wrzucając to wszystko  do jednego słoika, należy wymieszać. Czas na pytania. Czy ta woda jest czysta? Czy chciałby taką wypić? Jak można ją oczyścić?

Do tego będzie potrzebny piasek, żwir, kamyki oraz gazę/ścierkę/waciki.
Pytanie brzmi, co z tych rzeczy może pomóc w oczyszczeniu wody? Dziecko zapewne zaproponuje gazę/ścierkę/wacik – wtedy rodzic przelewa część swojej brudnej wody przez gazę (w butelce przepołowionej na pół/lejku i prezentuje efekt. Następnie proponuje zbudowanie oczyszczalni z pozostałych rzeczy: piasku, żwiru i kamieni – dokładnie w tej kolejności.

Natalka bawi i uczy – przedstawia cały proces filtracji wody.


“Ile wody?”- zabawa matematyczna, pobudzająca kreatywność.
Jak można policzyć wodę? Dziecko podaje swoje pomysły. A rodzic pyta, ile wody może dziecko zużywać w ciągu dnia? Ile w ciągu tygodnia? Jak to można policzyć?
Proponuję poprzez małe doświadczenie podczas mycia zębów.
Rodzina dzieli się na dwa zespoły. Pierwsza grupa podstawia pod krany miski i podczas mycia zębów nie zakręca wody. Druga grupa tylko moczy szczoteczki i zakręca wodę. Nalewa jej sobie trochę do kubka, płucze zęby i wypluwa wodę do przygotowanej miski. Następnie dziecko mierzy na różne sposoby (wymyślone wcześniej), np. kubkami, miarkami litrowymi, butelkami, ile wody zużyły drużyny. Porównuje zużycie wody obu grup. Rodzic pyta: Kto zużył więcej wody? Czy ta woda była potrzebna? Czy można jej jeszcze użyć? Do czego?

Chciałabym wam pokazać jaką MY mamy moc, aby pomóc środowisku w ulepszaniu świata.

Film pt. „Baterie”

Drugie życie śmiecia

Aleksandra Kucharczyk