Proponowane zajęcia i zabawy na dzień 16.04.2020

Zadanie 1

Zapraszam do obejrzenia filmiku edukacyjnego „Od ziarenka do bochenka”. Film, który przedstawia działania i życie rolników sprzed kilkudziesięciu lat oraz jak powstaje chleb.

Zadanie 2

„Jak powstaje chleb” w dzisiejszych czasach?

Czy potrafisz wymienić co jest potrzebne do zrobienia chleba?

Zadanie 3

Rolnicy kiedyś…

A dziś chcąc popracować w ogródku mamy kilka ulepszonych rzeczy, które ułatwiają nam pracę.

Potrafisz nazwać kilka z tych rzeczy? Poproś rodziców, aby napisali nazwy tych narzędzi ogrodniczych na kartce. Teraz narysuj pod nazwą danego sprzętu tyle kresek, ile mają sylab.

Zadanie 4

„Maszyna przyszłości” – zabawa plastyczna, rysowanie maszyny przyszłości, która ułatwi rolnikom prace na polu.

Zadanie 5

Zabawa logopedyczna „Kawałek chleba”. Dziecko dostaje kawałek chleba ze skórką, zadanie polega na głośnym mlaskaniu,  przeżuwaniu, gryzieniu skórki, oblizywaniu się itp., wszystko aby usprawnić aparat mowy, by wzmocnić żuchwę.

Zadanie 6

„Od ziarenka do bochenka” – opowieść ruchowo-naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi.

– Pociąg: Jedziemy dziś do gospodarstwa rolnego pociągiem (ciuch, ciuch, ciuch – naśladowanie odgłosów, dziecko zmienia się w pociąg). Przekonamy się, jak wygląda życie na wsi…
– Koniki: Jedziemy na konikach do pana rolnika (odgłos kląskania).
– Praca rolnika: Najpierw rolnik sieje zboże (siejeje, siejeje, siejeje), deszcz pada na pole (kap, kap, kap), potem zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszsz). Słońce grzeje całe lato (uf, uf, uf), nastała pora zbiorów, już na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr). Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszszsz), rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrrr, wrrrrr, wrrrr).
– Młyn: Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kręcenie szczęką), z ziaren powstanie mąka. Aaaa– psik! Wpadła do nosków! Mąka jest gotowa, do piekarni jedziemy samochodem (brum, brum, brum). Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie), piekarz piecze z mąki chleb i bułki (naśladowanie ruchu wyrabiania ciasta).
– Piekarnia: Z samego rana samochody (brum, brum) z piekarni ruszają do sklepów, by dostarczyć pieczywo. Uwaga, jeszcze gorące (parzy – dmuchanie), ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki wdech i wydech).
– Pociąg: Wracamy pociągiem (ciuch, ciuch ciuch) do domu.

Aleksandra Kucharczyk