Proponowane zajęcia i zabawy na dzień 15.05.2020

„Gdzie można usłyszeć muzykę?”
Jak nazywa się specjalne miejsce, gdzie można słuchać koncertów muzyki klasycznej? (filharmonia)
Gdzie odbywają się przedstawienia, w których głównie słychać muzykę klasyczną i śpiew? (opera)
Gdzie jeszcze? Np. kościoły, szkoły muzyczne, internet, koncerty plenerowe itd.

„Śpiewamy jak w operze” – Obejrzyj utwór operowy i naśladuj mimiką, gestem i ruchem, bezdźwięczne.

Jak zapisać muzykę?” (czas od 1:23 do 10:29)

przykładowy zapis nutowy – dzięki niemu każdy może zagrać utwór

„Trema, jakie to uczucie?” – zagadka:

Dopada cię to chwilę przed występem na scenie,
gdy śpiewasz, grasz na instrumencie lub gdy masz przedstawienie.
Czujesz niepokój przed tym przedsięwzięciem,
choć wiesz, że czeka cię miłe przyjęcie.
Gdy ktoś na ciebie patrzy, gdy oglądać cię chce,
to nieprzyjemne uczucie właśnie ogarnia cię. (trema)

„Trema”

pytania: Co to jest trema? Jakie to uczucie? Kiedy można odczuwać tremę? Co się z nami dzieje gdy czujemy tremę? Czy wy kiedyś odczuwaliście tremę? W jakiej to było sytuacji? Czy było to przyjemne uczucie? Czy tremę można przezwyciężyć? Kiedy to uczucie mija?

„Radzimy sobie z tremą” – ćwiczenie oddechowe. Jednym z dobrych sposobów na poradzenie sobie z odczuwaną tremą, niepokojem, zdenerwowaniem są ćwiczenia oddechowe. Rodzic wyrecytuje wiersz, a dziecko wykonuje ćwiczenie z zamkniętymi oczami, koncentrując się na własnym oddechu:

Wiem, że to potrafię, wszystko mi się uda.
Stoję mocno na dwóch nogach, ręce trzymam na udach.
Biorę głęboki wdech nosem, ręce unoszę do góry.
Wypuszczam ustami powietrze, znikają zwątpienia chmury.
I jeszcze raz wdech nosem i buzią wydech robię.
Rozluźniam się, czuję się lekko, mam już wiarę w sobie.

Aleksandra Kucharczyk