Problem nadwagi u dzieci w wieku przedszkolnym

Epidemia otyłości dotarła do Polski i rozprzestrzenia się z ogromną prędkością wśród dzieci i młodzieży. W większości przypadków nadwaga lub otyłość u dzieci jest spowodowana zbyt dużą ilością dostarczanych kalorii w stosunku do zapotrzebowania. W bardzo rzadkich przypadkach odpowiedzialne są inne zaburzenia np. hormonalne czy dotykające układu nerwowego. Dieta przedszkolaka i aktywność fizyczna powinna więc pomóc w większości przypadków otyłości.

Dzieci otyłe są często dyskryminowane przez rówieśników, a nawet dorosłych. Otyłości lub nadwadze dzieci w wieku przedszkolnym towarzyszą:
– zaniżona samoocena, kompleksy
– brak kontaktu z rówieśnikami
– wycofanie
– niechęć do podejmowania działań
– apatia
– niechęć ruchowa
– ucieczka w działania, które nie wymagają wysiłku ruchowego (oglądanie bajek, rysowanie).

Otyłość obniża jakość życia. Nadwaga i otyłość może przełożyć się na nieprawidłową wagę w przyszłości. U dzieci otyłych w wieku przedszkolnym stwierdza się również częstsze niż u ich zdrowych rówieśników występowanie różnorodnych problemów zdrowotnych. Do typowych należą:
– zaburzenia układu oddechowego (bezdechy w czasie snu, astma, ograniczona tolerancja wysiłku)
– powikłania ortopedyczne  (przeciążony kręgosłup i stawy, płaskostopie)
– powikłania endokrynologiczne (cukrzyca typu 2 wywołana nadwagą, niewłaściwą dietą i brakiem ruchu, zmiany torbielowate jajników,niedoczynność jąder)
– podwyższenie stężenia tłuszczów w surowicy krwi  
– nadciśnienie
– i inne.

Często otyłość dziecka ma swoje podłoże w nawykach całej rodziny. Maluch obserwuje jak często, co i ile jedzą jego rodzice, rodzeństwo i zwykle się do tego dostosowuje. Redukcja wagi przedszkolaka dotyczy całej rodziny. Wszyscy muszą przyjąć zdrowe nawyki żywieniowe. W przeciwnym wypadku w przedszkolaku pojawią się bunt i frustracja.

Najczęstsze błędy popełniane w żywieniu 3–6-latków:
– nadmierna podaż soli i cukru
– nadmierna podaż soków i słodkich herbatek
– stosowanie z wygodnictwa mało urozmaiconej diety
– pośpiech przy jedzeniu
– zła atmosfera w czasie wspólnych, rodzinnych, posiłków (tzw. jedzenie na kolanie, przed telewizorem)
– wysokokaloryczne przekąski w ciągu dnia (dokarmianie między posiłkami)

Zdrowa dieta dla przedszkolaka to przede wszystkim: pełnoziarniste produkty zbożowe, ciemne odmiany ryżu, kasze, warzywa, owoce, nabiał, mięso i ryby.

  • Przy redukcji wagi dziecka można stopniowo zmniejszać podawane porcje – ale tylko trochę! Dziecko nadal się rozwija, nie można ograniczać mu jedzenia zbyt drastycznie. Pomaga zmiana talerzy na mniejsze. Wtedy mniejsza porcja wygląda bardziej obficie.
  • Regularność w podawaniu posiłków (4-5 razy dziennie o tych samych godzinach) pozwala „wyregulować” apetyt dziecka. Żołądek przyzwyczai się do pór posiłków dość szybko.
  • Nie dopuszczamy do podjadania między posiłkami. Jeśli dziecko musi coś przekąsić między posiłkami, podawajmy mu umyte i pokrojone w kostkę warzywa i owoce.
  • Należy też zerwać z zasadą „czystego talerza”. Nie zmuszamy dziecka do całej porcji, jeśli po prostu się już najadło.

Pamiętajmy! Otyłość jest chorobą, a nie tylko defektem kosmetycznym. Należy ją leczyć, aby nie doszło do dalszych powikłań zdrowotnych. Mniej jedzenia, a więcej ruchu to podstawowe cele i sposoby zapobiegania otyłości. Jeśli zauważymy problem u dziecka, skontaktujmy się z lekarzem i dietetykiem – im wcześniej tym lepiej!

Źródło: https://parenting.pl/odchudzanie-przedszkolaka

„Zasady diety przedszkolaka” https://www.youtube.com/watch?v=Uc1dguQ6f5A

GRAŻYNA DOBOSZ
%d bloggers like this: